Webwinkelreus Amazon breidt uit in Nederland
De internationale webwinkelreus Amazon breidt zijn dienstverlening in Nederland uit. Vanaf vandaag kunnen Nederlandse klanten lid worden van Amazon Prime. Met die abonneedienst krijgen ze een deel van hun bestellingen gratis thuisbezorgd.
Amazon heeft in Nederland geen eigen webwinkel, maar maakt zijn Duitse webwinkel steeds beter toegankelijk voor Nederlanders. Een groot deel van de site is in het Nederland vertaald en sinds kort wordt iDeal geaccepteerd als betalingsmethode. Nu komt daar een abonnementsdienst bij.
Al jaren wordt er gespeculeerd dat Amazon in Nederland een verkoopkantoor opent en een volledige website met een .nl-domein opent. Dat is niet het geval. Amazon blijft zich vanuit Duitsland op Nederland richten.
Bijvangst
De afgelopen jaren kopen Nederlanders steeds meer bij Amazon. Volgens de webwinkellijst Twinkle100 is Amazon de zesde webwinkel van het land met een geschatte jaaromzet van 250 miljoen euro. Het bedrijf wil die cijfers niet bevestigen.
Het bedrijf werkt samen met duizenden Nederlandse bedrijven die via de webwinkel hun producten aanbieden.
De Nederlandse markt is voor Amazon een bijvangst. Het concern had vorig jaar wereldwijd een omzet van omgerekend 117 miljard euro.
Concurrent
Met de Amazon Prime-dienst kunnen klanten voor 4 euro per maand artikelen gratis laten bezorgen. Daarbij krijgen ze onder meer toegang tot de videostreamingdienst van Amazon en extra kortingen. Het abonnementsbedrag gaat in de loop van 2018 omhoog naar 6 euro per maand.
De Nederlandse concurrent Bol.com lanceerde eerder dit jaar een abonnementsdienst waarmee klanten de bezorgkosten kunnen afkopen.
Die webwinkel lijkt niet erg onder de indruk van het aanbod van de Amerikaanse concurrent. "Nederlandse en Belgische consumenten kunnen al rekenen op hoge service", schrijft het bedrijf in een reactie. "We zijn ervan overtuigd dat retail-Nederland alles in zich heeft om Nederlandse consumenten het maximale te kunnen bieden."