Webshops verkopen veel meer, ook door verdwijnen grote winkelketens

Voor het eerst hebben Nederlandse consumenten in een jaar meer dan 20 miljard euro uitgegeven aan online aankopen. Door de toenemende populariteit van het webshoppen worden producten ook goedkoper.

In opdracht van Thuiswinkel.org onderzocht onderzoeksbureau GfK samen met PostNL de online consumentenbestedingen in Nederland. De resultaten staan in de Thuiswinkel Markt Monitor.

Het blijkt dat Nederlanders vorig jaar bij elkaar voor 20,16 miljard euro besteedden in webshops. In 2015 was dat nog bijna een kwart minder. Offline bestedingen namen afgelopen jaar 1 procent af.

Schoenen

Onder meer schoenen worden vaak online gekocht. Er ging voor 926 miljoen euro aan schoenen over de digitale toonbank. Daarbij tellen paren die weer teruggestuurd zijn niet mee; geretourneerde artikelen zijn niet in de monitor opgenomen. Gisteren bleek nog uit cijfers van het CBS dat de verkoop via stenen schoenenwinkels al sinds 2011 terugloopt.

GfK schrijft de sterke toename van de webaankopen niet alleen toe aan de aantrekkende economie en het groeiende consumentenvertrouwen, maar ook aan het verdwijnen van belangrijke winkelketens in de winkelstraat. Daardoor zoeken winkelende Nederlanders hun heil vaker online.

Dat is ook terug te zien bij de twee grootste webshops van Nederland. Eerder deze week werd duidelijk dat Bol.com, onderdeel van Ahold Delhaize, vorig jaar 1,2 miljard euro omzet maakte. Concurrent Coolblue verwacht eind dit jaar ook op dat niveau te zitten. Het bedrijf liet bij de presentatie van de jaarcijfers weten het distributiecentrum flink te zullen uitbreiden.

Koopjesjacht

Doordat zo veel mensen online winkelen, daalt de gemiddelde prijs van de producten. "Nederlanders zoeken en vinden voor merkartikelen steeds vaker online koopjes", aldus Gino Thuij van GfK.

Vorig jaar zijn er 8000 webwinkels bij gekomen. Maar niet iedereen kan of wil het volhouden. 5000 webshops zijn hetzelfde jaar nog vrijwillig gestopt en enkele tientallen anderen werden failliet verklaard.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl