KLM-piloten trainen in een simulator op Schiphol

Was de afgestudeerde piloot eerst werkloos, nu wordt er om hem gevochten

  • Susan Sjouwerman

    redacteur Economie

  • Susan Sjouwerman

    redacteur Economie

Jonge piloten die in de crisisjaren een vliegopleiding voltooiden, kwamen vaak werkloos thuis te zitten. Ze hadden torenhoge schulden en moesten soms betalen om te mogen vliegen. Maar de arbeidsmarkt voor piloten is in korte tijd sterk veranderd. Alleen al de bekende Europese luchtvaartmaatschappijen zoeken volgend jaar ieder tussen de honderd en duizend nieuwe vliegeniers, blijkt uit een rondgang van de NOS.

"We merken dat het goed gaat in de luchtvaart. Mensen gaan meer vliegen en het aantal vliegtuigen dat in gebruik is groeit. Dat geldt voor heel Europa", vertelt Joost van Doesburg van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). "Maar we zien het ook in de Verenigde Staten. In Amerika hebben piloten de maatschappijen voor het uitkiezen. En in China is de luchtvaart erg in ontwikkeling - daar worden ieder jaar enorme hoeveelheden vliegtuigen afgeleverd."

Ook KLM profiteert van een aantrekkende markt. De luchtvaartmaatschappij wist de winst vorig jaar te vervijfvoudigen ten opzichte van 2015. De verwachting is dat er dit jaar 143 piloten worden binnengehaald en in 2018 zo'n 117. De groei heeft niet alleen te maken met het toenemend aantal vliegbewegingen, maar ook met de grote groep piloten die de komende jaren met pensioen gaat.

De vraag naar piloten stijgt sneller dan het aanbod. Volgens de VNV is de lijst van de KLM Flight Academy in Eelde - onderdeel van KLM en hofleverancier van KLM-piloten - geslonken tot 50 namen. Op het hoogtepunt stonden er een paar honderd afgestudeerden op.

Naar verwachting hebben de overgebleven piloten binnen een paar maanden ook een baan. Daarna is het wachten op nieuwe klasjes afgestudeerden. Om voor meer aanwas te zorgen, heeft KLM een regeling getroffen met ABN Amro om de pilotenopleiding in Eelde weer te financieren. Studenten kunnen weer een lening krijgen, op voorwaarde dat KLM de schuld aflost als een student niet binnen vijf jaar aan de slag is als piloot. Dat lijkt te werken: de open dagen van de vliegschool zitten vol.

Tekort

De KLM Flight Academy verwacht desondanks maximaal 60 studenten per jaar te blijven opleiden, een aantal dat in de crisis is vastgesteld. "Dat aantal is afgestemd op het jaarlijkse aantal gepensioneerden bij KLM. Wat betreft inschrijvingen kunnen we meer studenten opleiden, maar de vraag is of we willen meegaan in die hectiek", zegt woordvoerder Gemma Groen.

Dat kan KLM in de problemen brengen. In het afgelopen zomerseizoen kwam de luchtvaartmaatschappij eigenlijk al piloten tekort. "Zestig studenten opleiden is niet altijd genoeg", geeft een woordvoerder van KLM toe. "Maar gemiddeld genomen is het een goed getal."

'Het was een mega-uitdaging met zo'n groot vliegtuig de lucht in te gaan'

De luchtvaartmaatschappij hoopt op korte termijn vliegers aan te kunnen trekken die in Nederland zijn opgeleid, maar bij buitenlandse maatschappijen werken.

En niet alleen KLM moet aan de bak: de collega's van Air France proberen volgend jaar en de jaren daarna grote groepen piloten tegelijk binnen te halen. Ook prijsvechters EasyJet en Norwegian blijven hard groeien en het geplaagde Ryanair probeert intussen meer vliegers aan te nemen dan er vertrekken. "Het wordt vechten om mankracht", aldus Van Doesburg van de pilotenvakbond.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl