Raps, apps en spelletjes: Chinese propaganda wordt steeds slimmer
Annebelle de Bruijn
redacteur Online
Annebelle de Bruijn
redacteur Online
Weinig mensen zullen zin hebben om naar een urenlange toespraak te luisteren. De Chinese staatszender CCTV heeft hier iets op gevonden: een rapvideo van nog geen vier minuten, waarin een lange speech van president Xi Jinping in rijmende teksten en kleurige animaties wordt samengevat. Kijk even mee.
Het filmpje is afgelopen week gedeeld op Weibo, met 340 miljoen actieve maandelijkse gebruikers het grootste social media platform van China. "Veel mensen krijgen hun belangrijkste nieuws via Weibo. Zo bereik je in één klap miljoenen mensen", zegt China-kenner en trendwatcher Manya Koetse. Ze is oprichter van whatsonweibo.com, een website over online trends in China.
Sinds de start van het partijcongres afgelopen woensdag hebben Chinese staatsmedia op deze manier tientallen video's, animaties en afbeeldingen het Chinese internet op gestuurd. Allemaal gericht op de jonge, met zijn smartphone vergroeide, Chinees.
Hit
"Tijdens een belangrijke top in mei dit jaar zag je dit voor het eerst heel duidelijk: elke krant, zender of staatsorgaan had zijn eigen hippe video of coole rap om Chinezen te bereiken terwijl ze op hun smartphone bezig zijn", zegt Koetse. En dat lukt steeds beter.
Een regelrechte hit is een nieuw online spelletje dat tijdens het partijcongres is verschenen. Chinese internetgebruikers doen met het spel een wedstrijdje wie het vaakst kan klappen voor de toespraak van Xi. Elke tik op het scherm is één klap. "Elke keer dat je het spel speelt, krijg je een andere boodschap van Xi voorgeschoteld", legt Koetse uit.
Het spelletje is inmiddels bijna 1,4 miljard keer gespeeld. "Dit is echt een hele slimme en effectieve vorm van mobiele propaganda", zegt Koetse.
Toch gaat het niet altijd goed. Een rap die het imago van China in het buitenland moest oppoetsen, had een averechts effect: China kwam juist over als een verschrikkelijk land. En een kinderlijk filmpje over een vijfjarenplan liet kijkers vooral verward achter. Critici vroegen zich af wat China nou precies probeerde te vertellen.
"De rapvideo's moeten cool lijken, maar vaak slaan ze net de plank mis. Bovendien zijn de laatste jaren wel érg veel raps verschenen. Mensen denken ondertussen: kom eens met iets nieuws."
Met het spel is dat gelukt. "Ik verwacht dat we de komende jaren veel meer van dit soort nieuwe propagandavormen zien", aldus Koetse