Conflict Tienpont vs. AkzoNobel ontaardt in welles-nietesspelletje

Aangepast
James Blake/Volvo Ocean Race

Wat er precies allemaal is gebeurd tussen Volvo Ocean Race-team AkzoNobel en de ontslagen schipper Simeon Tienpont is nog altijd onduidelijk. Nadat de Nederlandse schipper als eerste een reactie had gegeven, besloot vandaag de Nederlandse multinational met een korte verklaring naar buiten te komen.

Volgens AkzoNobel is Tienponts managementbedrijf STEAM Ocean Racing in hoofdzaak verantwoordelijk voor de breuk tussen beide partijen. Hoe zit het precies?

Vrijdag 13 oktober

Een dag voor de havenrace in het Spaanse Alicante wordt bekend dat Simeon Tienpont niet langer schipper is van team AkzoNobel in de Volvo Ocean Race. Een besluit dat een paar dagen eerder al is genomen.

Volgens de teamleiding gaat het om contractbreuk. In een eerste reactie laat Tienpont weten "zeer verbaasd te zijn over het besluit, dat ik via de media moest vernemen".

De 35-jarige Tienpont wil met AkzoNobel in gesprek. Het bedrijf geeft geen verklaring voor het besluit.

Zaterdag 14 oktober

De Spaanse boot Mapfre wint de havenrace. Team AkzoNobel komt als zesde over de streep, zonder schipper Tienpont. Zaterdagavond geeft Tienpont een korte toelichting aan de NOS. Het gesprek tussen hem en AkzoNobel is op niets uitgelopen.

Simeon Tienpont, de ontslagen schipper van AkzoNobel Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Volgens Tienpont klopt het verhaal van AkzoNobel niet. Hij komt bovendien met een opmerkelijke toevoeging: het hele team zou tijdens de proloog zijn ontslagen.

"Dit is schadelijk voor mijn reputatie. Ik vermoed dat ze vinden dat ik te veel geld heb uitgegeven, maar ik kan vertellen dat ik honderd procent transparant ben geweest. AkzoNobel is altijd op de hoogte geweest van alle uitgaven. Ik schend het contract niet, dat doen zij", zegt Tienpont.

AkzoNobel neemt de verklaring van Tienpont voor kennisgeving aan.

Zondag 15 oktober

Na de reactie van Tienpont besluit ook AkzoNobel een korte verklaring te geven. Daarin staat dat contractbreuk door Tienponts managementbedrijf STEAM de reden is voor de ingrijpende maatregel.

Hoewel AkzoNobel eigenaar is van de boot heeft het bedrijf met STEAM een aantal afspraken gemaakt. Zo wordt het management officieel gedaan door het bedrijf van Tienpont en staan de zeilers bij STEAM onder contract.

Team AkzoNobel op de Volvo Ocean Race-boot Konrad Frost/Volvo Ocean Race

Volgens AkzoNobel heeft STEAM zich niet aan afspraken gehouden. De mate waarin STEAM in gebreke is gebleven, is volgens de multinational ernstig genoeg om de samenwerking te verbreken. "Het was geen reden om Tienpont zelf op straat te zetten", aldus een woordvoerder van het bedrijf. "We willen alleen dat managementbureau ertussenuit."

AkzoNobel wil verder met het team en vraagt Tienpont afgelopen week herhaaldelijk om aan te blijven als schipper. Maar dus wel zonder STEAM. Volgens AkzoNobel weigerde Tienpont dat voorstel te accepteren.

En nu?

Een week voor de officiële start zit Team AkzoNobel nog altijd zonder schipper. De rest van het team heeft, in tegenstelling tot Tienpont, wel besloten om verder te gaan met AkzoNobel.

Zondag 22 oktober is de eerste etappe van de Volvo Ocean Race: van Alicante naar Lissabon. Het incident tussen AkzoNobel en Tienpont is inmiddels uitgegroeid tot een welles-nietesspelletje.

STER Reclame