Toeristen in de binnenstad van Amsterdam ANP

Wie door bepaalde straten in hartje Amsterdam loopt, moet heel wat verleidingen weerstaan. De eettentjes met pannenkoeken, pizzapunten, wafels of zakken frites rijgen zich aaneen. Het is genoeg nu, zegt de gemeente Amsterdam. Vanaf vandaag komt er geen enkel eettentje meer bij.

"Dit is echt goed nieuws", reageert Annemieke Bieringa, straatmanager van de buurt Oude-Hoogstraat/Damstraat in hartje Amsterdam. "We hebben in dit buurtje ongeveer 120 ondernemers en de helft is gericht op toeristen. We zijn op een kantelpunt gekomen. We hebben nu ook echt behoefte aan winkels die het ook voor Amsterdammers interessant blijven maken om de binnenstad te bezoeken."

Met steun van de voltallige gemeenteraad heeft het Amsterdamse stadsbestuur een zogenaamd voorbereidingsbesluit genomen waardoor de maatregel meteen ingaat. Het gaat om het centrum van de stad en ongeveer veertig winkelstraten. In de loop van 2018 verwacht Amsterdam het bestemmingsplan definitief aan te passen.

Doorgeslagen

Sander Kok van Antiquariaat Kok & Zn. in de Oude Hoogstraat mist nu al heel veel klanten doordat ze de stad niet meer inkomen. "Wij zitten hier van net na de oorlog en we willen hier blijven. Maar we merken dat klanten ons mijden omdat ze de toeristen beu zijn. En dat zegt er niet een, maar we krijgen dat echt vaak te horen."

ANP

Dus vindt Kok de stop prima, maar wil hij eigenlijk dat het aantal toeristische winkels wordt verminderd. "We zijn namelijk al doorgeslagen. Ook de huurprijzen zijn snel gestegen. Daar moet wat aan gebeuren, bijvoorbeeld afspraken met vastgoedeigenaren."

Nutella

De Nederlandse-Italiaan Roberto Fava is één van de ondernemers die inmiddels een miljoenenomzet draaien met eetzaakjes in de Amsterdamse binnenstad. Toeristen weten zijn Ice Bakery (met de Nutella-potten) goed te vinden. Net als de filialen van Dunkin' Donuts die hij naar de hoofdstad haalde. Hij is niet rouwig om het verbod op nieuwe eetzaakjes.

"Het is belangrijk dat er een bepaald evenwicht blijft bestaan in het winkelaanbod", zegt Fava. "Je wilt als ondernemer ook duidelijkheid en die is er nu." Fava zegt zich niet belemmerd te voelen in zijn ondernemerschap. "We hadden dit wel verwacht en richten ons nu op uitbreiding buiten Amsterdam. Er is nog genoeg te doen in Nederland."

Makelaars

Ook makelaars die actief zijn in het horecavastgoed reageren gelaten. "Het zal mij misschien een keer een transactie kosten, maar ik begrijp het wel", zegt Hans Berg van Klaassen Horecamakelaardij. "Het centrum zit misschien wat te vol met dit soort zaakjes. Gelukkig is daarbuiten nog volop mogelijk voor goede ondernemers."

Lukas Arends van Arends Horecamakelaars verwacht wel dat de prijzen voor bestaande horecapanden flink zullen stijgen. "Ik word zo'n drie tot vier keer per week gebeld door buitenlandse partijen die in het centrum willen starten met een of ander fastfoodconcept in het centrum. Nu het aantal locaties niet verder kan groeien, zal dat de bestaande locaties die in de verkoop gaan flink duurder maken."

STER reclame