AFP

De Amerikaanse Senaatscommissie die Russische beïnvloeding van de verkiezingen onderzoekt, heeft drie grote techbedrijven uitgenodigd. Facebook, Google en Twitter wordt gevraagd uitleg te geven of en op welke manier Rusland via sociale media de Amerikaanse verkiezingen heeft beïnvloed.

Vorige week zegde Facebook al toe om de inhoud van van duizenden politieke advertenties van een Russisch bedrijf te overhandigen aan de commissie. Volgens Facebook kocht de Russische troll farm Internet Research Agency voor zo'n 84.000 euro aan politiek getinte advertenties.

De commissievoorzitter is onder meer geïnteresseerd in de manieren waarop Facebook buitenlandse transacties herkent. Hij zei verder dat hij met alle grote bedrijven die zich bezighouden met sociale media in gesprek is.

De (publieke) zitting moet op 1 november plaatsvinden. Of de bedrijven ingaan op het verzoek van de Senaatscommissie is nog niet bekend. Twitter spreekt morgen al achter gesloten deuren met de commissie.

Gistermiddag heeft president Trump zich op Twitter kritisch uitgelaten over Facebook. Hij schreef dat Facebook, volgens hem net als veel andere media, tegen hem was.

Facebook-oprichter Mark Zuckerberg wijst die kritiek van de hand. Hij zegt dat het bedrijf een platform biedt aan allerlei overtuigingen. Ook zegt hij dat de afgelopen verkiezing de eerste keer was dat het internet een van de belangrijkste communicatiemiddelen was voor de presidentskandidaten en dat de moderne communicatiemogelijkheden ook een verrijking waren.

STER reclame