NOS Nieuws Buitenland Aangepast

Trump als racistische roeptoeter op covers tijdschriften

The Economist

De Amerikaanse president Trump ziet zichzelf graag op de covers van gezaghebbende media. Niet voor niets liet hij in het verleden zelfs een namaakcover van Time Magazine met zijn beeltenis ophangen in zijn huizen en resorts als Mar-a-Lago. Maar de publicaties die deze week verschenen, zal de Amerikaanse president zeer waarschijnlijk minder kunnen waarderen.

Gezaghebbende media als The New Yorker en The Economist portretteren hem als een helper van de Ku Klux Klan, de racistische witte Amerikaanse beweging.

De bladen reageren hiermee op de manier waarop Trump omging met de onrust die ontstond na een demonstratie van KKK-aanhangers en neo-nazi's in Charlotteville vorig weekend. Daarbij kwam een vrouw om die protesteerde tegen de mars van de witte nationalisten.

The New Yorker liet de cover ontwerpen door een gerenommeerd kunstenaar, die nog nooit een politieke tekening had gemaakt. "Trumps zwakke weerwoord aan haatgroepen, alsof hij bang was ze als kiezers kwijt te raken, zette mij aan om de pen op te pakken", zei David Plunkert over het werk.

Volgens The Economist is Donald Trump politiek onbeholpen, immoreel, en ongeschikt voor het presidentschap. Tegelijk schrijft het blad dat Trumps onhandige optreden na de aanslag in Charlottesville, hem nog geen racist maakt.

Ook het gezaghebbende Time Magazine wijdde de voorpagina deze week aan "haat in Amerika". Een arm met daarop de Amerikaanse vlag gedrapeerd brengt de Hitlergroet.

Vergelijkbare voorpagina's verschenen ook in andere landen, zoals bij het Duitse blad Der Spiegel. In een artikel met de kop 'Het ware gezicht van Donald Trump', wordt de Amerikaanse president een racist en haatzaaier genoemd.

De Amerikaanse president heeft nog niet gereageerd op de bladen. Wel was hij op Twitter vol lof over de demonstranten die gisteren de straat opgingen in Boston. "Zij spreken zich uit tegen onverdraagzaamheid en haat", schreef Trump. En: "Soms is er protest nodig om beter te worden. We zullen beter worden en dan sterker zijn dan ooit".

STER reclame