'Postbezorging op platteland in gedrang door toezichthouder'
PostNL beklaagt zich over de maatregelen die toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) aan het postbedrijf oplegt. Deze kosten het postbedrijf tussen de 30 en 50 miljoen euro per jaar en zouden ten koste gaan van de Nederlandse postmarkt.
De ACM beschouwt PostNL als een monopolist met 'aanmerkelijke marktmacht'. De toezichthouder heeft onlangs bepaald dat PostNL het eigen landelijke postnetwerk voor andere en kleinere concurrent-postbezorgers moet blijven openstellen, net als de tarieven en voorwaarden.
Vanaf 1 november moet PostNL de tarieven en voorwaarden die het afspreekt en rekent voor andere postvervoerders ook publiceren in het kader van markttransparantie.
"Actie nodig"
De postmarkt is volgens PostNL fundamenteel veranderd, en de ACM zou onvoldoende rekening houden met de werkelijkheid van een krimpende postmarkt. "Actie van politici en de nieuwe minister is nodig", zegt bestuursvoorzitter Herna Verhagen. "De maatregelen beschadigen een duurzaam Nederlands postnetwerk en leiden tot concurrentie ten koste van arbeidsvoorwaarden."
De overheid spreekt met een dubbele tong, vindt Verhagen. De minister van Economische Zaken stelt soepeler regels voor, maar de ACM labelt het postbedrijf als een monopolist die zich aan allerlei strenge regels moet houden. Zo is de helft van de postbezorging op het platteland verlieslatend en wordt deze binnen een paar jaar onmogelijk, zegt Verhagen in het AD.
"De toezichthouder wil concurrentie bevorderen maar stimuleert daarmee dat er steeds meer postbodes op straat komen, terwijl hun tassen steeds leger raken. Dat is niet houdbaar en vragen om problemen."
De ACM zegt in een reactie het geluid van PostNL wel te begrijpen, maar niets anders doet dan het handhaven van politieke besluiten. Bovendien ziet de toezichthouder op de zakelijke markt ruimte voor concurrentie, omdat de totale postmarkt door de pakjes groeit, ondanks de krimp bij de brieven en kaarten.
Internetwinkelen
PostNL presenteerde de halfjaarcijfers vandaag. De omzet steeg met een procent naar 1,7 miljard euro. De nettowinst daalde met 66 procent, van 205 miljoen naar 70 miljoen euro. De winst van vorig jaar was zo hoog door de opbrengst van de verkoop van het belang in TNT Express. Zonder die eenmalige meevaller steeg de winst dit jaar met 10 miljoen euro.
De resultaten zijn in lijn met vorig jaar. De postmarkt blijft krimpen, in het tweede kwartaal met bijna 9 procent. De pakjesmarkt blijft dankzij e-commerce en internetwinkelen doorgroeien, met 17 procent in het tweede kwartaal.
Postmarkt
De postmarkt loopt al jaren achtereen terug. De gewone geadresseerde post (brieven en kaarten) neemt jaarlijks met 8 tot 10 procent af en dat zet de komende jaren door. Over vijf jaar versturen burgers en bedrijven een derde minder post, denkt PostNL.
In eerste zes maanden van 2017 blijkt dat ruim een derde van de omzet (36 procent) uit e-commerce komt. Dat is 4 procent meer dan vorig jaar. De verwachting is in 2020 zo'n 45 procent van de omzet uit pakjes bestaat.
Kostenbesparingen helpen de resultaten op peil houden. In het tweede kwartaal is 16 miljoen euro bespaard.
Op de beurs kreeg het aandeel PostNL een flinke tik door het vooruitzicht dat er 30 tot 50 miljoen euro minder binnenkomt. Het aandeel noteerde rond de middag een verlies van 5 à 6 procent rond 3,80 euro.