Helft sjoemeldiesel-rijders laat auto aanpassen

AFP
Geschreven door
Achille Prick
Redacteur Economie

Iets meer dan de helft van de bijna 170.000 Nederlandse sjoemeldiesels is in de garage geweest voor een update. Dat blijkt uit cijfers van de RDW. Het gaat vooral om auto's van Volkswagen, maar ook om Audi, Seat en Skoda, eveneens merken van het Volkswagen-concern.

Alle bezitters van een sjoemeldiesel kunnen de auto vrijwillig laten updaten, maar dat betekent niet altijd dat de auto's daarna ook schoner zijn. "Deze update gaat erom dat de illegale software een update krijgt zodat de software voldoet aan de wettelijke eisen. Dat zegt nog niets over de effecten op de uitstoot van de auto's, dat hoeft niet minder te zijn", zegt onderzoeker Gerrit Kadijk van TNO.

Ingewikkeld

Het updaten van sjoemeldiesels blijkt een ingewikkeld verhaal waarbij over de onderzoeksmethodes en de resultaten eindeloos gediscussieerd kan worden. Verschillende Europese consumentenorganisaties, toezichthouders en vakbladen testten auto's voor en na een update. De ene keer veranderde er vrijwel niets aan verbruik of uitstoot, soms werd een auto ietsje schoner, maar een Italiaanse Audi Q5 bleek bijvoorbeeld juist nog vervuilender te zijn.

In Nederland waren er ook klachten na updates. Volgens de ANWB waren er bijvoorbeeld problemen met de EGR-klep. Andere automobilisten merken dat de auto iets meer verbruikt of dat hij iets aan vermogen heeft verloren. Vandaar dat veel autobezitters de update ook lijken over te slaan.

Onder druk van de Amerikaanse milieu-autoriteit moest Volkswagen bijna twee jaar geleden toegeven dat het sjoemelt met dieselauto's. Software zorgde ervoor dat de auto's tijdens de toelatingstests voldeden aan de uitstootnormen, die in sommige Amerikaanse staten zeer streng zijn. Eenmaal op de weg bleken de auto's echter veel meer stikstofoxide uit te stoten. Soms tot 25 procent meer. In totaal verkocht Volkswagen 11 miljoen sjoemeldiesels.

De vraag is wat er vandaag in Duitsland wordt afgesproken op de zogenoemde Diesel-top. Nu veel meer merken sjoemeldiesels blijken te produceren, roept de Duitse regering de grote automerken nu in Berlijn op het matje. De topmannen van Volkswagen, Audi, BMW, Daimler (de fabrikant van Mercedes-Benz), Porsche, Opel en Ford schuiven aan, samen met vertegenwoordigers van de deelstaten, vakbonden en brancheorganisaties.

De branche zal er alles aan doen om nog een tijdje door te kunnen gaan met het maken van dieselmotoren. De Duitse autoindustrie heeft daar zwaar op ingezet en anders zullen miljardeninvesteringen voor niets zijn geweest.

Miljardenoperatie

Volgens Duitse media wil minister van Milieu Barbara Hendricks dat de producenten hun dieselmotoren rigoureus ombouwen om ze schoner te krijgen. Dat zou een miljardenoperatie worden die de industrie afwijst. Het lijkt erop dat de producenten alleen een software-update hoeven door te voeren. Dat is althans de lijn van minister Dobrindt van Verkeer.

Daarnaast zouden de fabrikanten een premie moeten geven aan klanten die hun auto inruilen voor een schonere diesel met de Euro 5- of Euro 6-norm. De Duitse regering zou als tegenprestatie meer geld moeten steken in infrastructuur voor elektrische auto's.

Rechtszaken

Ondertussen lopen wereldwijd nog talloze rechtszaken tegen Volkswagen en andere automerken die ook hebben gesjoemeld, zoals Fiat, Opel en Renault. Ook in Nederland bereiden enkele stichtingen claims voor namens particulieren die zich bedrogen voelen. Ook beleggers verenigen zich. Zij zagen de waarde van het aandeel Volkswagen met een kwart verdampen toen het concern de fraude bekende.