EPA

Duitse autoverkopers mogen vanaf vandaag voorlopig geen Porsche Cayenne 3 liter TDI meer verkopen. De Duitse autoriteiten hebben ontdekt dat dat type auto gebruikmaakt van illegale sjoemelsoftware, die de uitstootwaarden in testsituaties manipuleert. Daardoor lijkt het alsof de auto's milieuvriendelijker rijden dan ze in werkelijkheid doen.

In heel Europa moeten 22.000 auto's van het gewraakte type terug naar de garage. Alle teruggeroepen auto's krijgen een software-update. De fabrikant draait op voor de kosten die daarmee gemoeid zijn.

Autodealers mogen de 3 liter TDI-uitvoering van de Porsche Cayenne pas weer verkopen als de nieuwe software beschikbaar is. Die moet nog wel worden goedgekeurd door de autoriteiten.

Porsche is onderdeel van het Volkswagen-concern, dat al eerder door de sjoemelsoftware in opspraak kwam.

1,5 miljoen banen

De Duitse minister van Milieu Hendricks uitte zich vandaag kritisch over de relatie tussen de Duitse politiek en de auto-industrie, met 800.000 directe en in totaal 1,5 miljoen banen een enorme sector. "Er was in het verleden te weinig afstand tussen staat en industrie", zei ze na een bezoek aan het hoofdkantoor van Volkswagen in Wolfsburg.

Jarenlang zette de Duitse auto-industrie in op diesel-techniek, maar aan de toekomst daarvan wordt getwijfeld door de opkomst van de elektrische auto en het dieselschandaal. Hendricks organiseert samen met haar collega minister van Verkeer Dobrindt op 2 augustus een speciale "dieseltop".

Fonds

Er komt een fonds van 500 miljoen euro om de toekomst van dieselauto's te garanderen. Het geld komt voor de helft van de staat en voor de andere helft van de industrie.

Het is de bedoeling dat met het fonds maatregelen worden betaald die leiden tot minder uitstoot. Gehoopt wordt dat grote steden die dreigen met een verbod op dieselauto's dan alsnog afzien van zo'n ban.

Gedacht wordt aan het kopen van zuiniger vuilniswagens of het herprogrammeren van verkeerslichten zodat de "groene golf" voor zuiniger rijden zorgt.

De steun van de overheid via het fonds aan de auto-industrie wordt in Duitse media voor een deel uitgelegd door te verwijzen naar de aankomende Bondsdagverkiezingen, die in september plaatsvinden.

STER reclame