NS begint test om drukte tijdens ochtendspits te spreiden

Aangepast
ANP

De NS gaat de korting van een van de abonnementen uitbreiden om te testen of daarmee de drukte in de spits kan worden teruggedrongen. Mensen met een Altijd Voordeel-abonnement kunnen van september tot en met november in de uren rond het drukste moment van de ochtendspits met meer korting reizen.

Deze abonnementhouders krijgen normaliter in de spits van 6.30 tot 09.00 uur 20 procent korting en daarbuiten 40 procent. Om het drukste gedeelte van de spits te ontlasten geldt tijdens de test de verminderde korting van 20 procent alleen tussen 07.30 en 8.30, als de treinen het volst zitten. De NS noemt dat uur de 'hyperspits' en hoopt dus dat mensen met dit abonnement voor of na dat uur gaan reizen.

Ook wordt het kortingstarief voor Altijd Voordeel verhoogd naar 60 procent tussen 11.00 en 15.00 uur. Het abonnement is met 21.000 abonnees relatief weinig verkocht. In totaal hebben twee miljoen mensen een NS-abonnement.

Drukte spreiden

De uitbreiding van de kortingstijden geldt niet voor het veelgebruikte Dal Voordeel-abonnement. Op basis van de resultaten van de test gaat de NS beslissen of de kortingen definitief worden ingevoerd.

Het vervoersbedrijf verwacht dat het door de aantrekkende economie de komende jaren drukker gaat worden in de trein. Volgens de NS groeit het aantal passagiers op de drukste trajecten met 5 procent per jaar.

Om de verwachte groei op te vangen zijn er nieuwe treinen in de maak en gaan er vanaf december iedere tien minuten treinen rijden tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.

STER Reclame