Nieuwe vliegroutes voor Lelystad Airport het einde van vliegveld Teuge

Aangepast
ANP

Over twee jaar zullen er meer vliegtuigen landen op en vertrekken vanaf vliegveld Lelystad. Vanaf 1 april 2019 wordt Lelystad Airport in gebruik genomen door lijnvluchtdiensten. Om dat in goeie banen te leiden komen er nieuwe aanvliegroutes. Een zege voor de Nederlandse luchtvaart, maar het einde voor vliegveld Teuge, in Gelderland.

Door de nieuwe plannen van het ministerie van Infrastructuur & Milieu kan vliegveld Teuge geen nieuwe vluchten ontvangen en moet al het recreatieve vliegverkeer uitwijken naar elders. En dat terwijl Teuge juist is aangewezen om een groot deel van dit vliegverkeer op te vangen.

De nieuwe aanvliegroutes hebben ook grote gevolgen voor het Nationaal Paracentrum dat op het vliegveld ligt. "Voor ons betekent dit dat we onze deuren moeten sluiten", zegt Simon Woerlee van het centrum.

De vliegtuigen die van en naar Lelystad Airport vliegen, gaan recht over Vliegveld Teuge. Dat vliegveld ligt zo'n 55 km verderop, tussen Apeldoorn en Deventer.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Sharon Dijksma dat het lastig was om mogelijke routes te vinden. Zo mag het vliegverkeer voor Lelystad Airport het verkeer dat op Schiphol vliegt niet in de weg zitten. Ook moet er rekening worden gehouden met militair verkeer en moeten woonkernen en natuurgebieden in de buurt van Lelystad worden ontzien.

Met de nieuwe route over Teuge wordt aan al deze voorwaarden voldaan, staat in de brief. Lelystad Airport kan nu groeien met zo'n 14 vluchten per dag.

"De nieuwe aanvliegroutes zijn zo laag, dat de toestellen precies vliegen waar wij springen." De toestellen gaan zo'n 1800 tot 2800 meter hoog vliegen. Voor een parachutesprong is een hoogte nodig van minimaal 3000 meter. "Lager gaat helaas niet", legt Woerlee uit in het NOS Radio 1 Journaal. "Als je springt vanaf 1500 meter moet je direct je parachute uit doen, want anders is het te gevaarlijk. Je kan dan geen vrije val maken. Zonder vrije val is er helemaal niks aan."

Het paracentrum is één van de grootste centra ter wereld en goed voor de helft van de begroting van Teuge. Als het paracentrum sluit betekent dit een einde voor het hele vliegveld.

Hangar van MATC op vliegveld Teuge NOS/Harro Brouwer

De nieuwe plannen komen voor het paracentrum uit de lucht vallen. "We zijn al jaren in gesprek met andere paracentra, zoals die in Hilversum en Rotterdam. Daar kan minder gesprongen worden door de aanvliegroutes van luchthavens daar. Je ziet dat veel parachutespringers van die regio's uitwijken naar de buitenranden. Een van die randen is Teuge."

Bij het Nationaal Paracentrum in Teuge worden zo'n 40.000 tot 45.000 per jaar sprongen gemaakt. Dat is 50 procent van het totaal aantal sprongen in Nederland.

Kunnen parachutespringers dan helemaal nergens meer terecht?

"Er zijn nog wel wat kleine militaire vliegvelden waar we terechtkunnen, maar verder houdt het op. We vallen van de rand, we komen in Duitsland terecht", vertelt Woerlee. "Er is ook wel een centrum op Texel maar daarvoor moet je eerst de boot nemen, voordat je daar bent..." Ook in Zeeland, in de buurt van Goes, zit nog klein parachutistencentrum. "Maar dat is ook een uithoek."

Lelystad Airport breidt met de nieuwe plannen dus uit met zo'n veertien vluchten per dag. Wil het vliegveld doorgroeien naar zo'n zestig extra vluchten per dag, is er opnieuw een aanpassing van het Nederlandse luchtruim nodig. Ook aan die plannen wordt al gewerkt. De uitwerking daarvan moet in 2023 klaar zijn.