De 'maat is vol' voor FNV Spoor, maar de reiziger heeft amper last

Op station Zwolle rijdt de ene trein wel en de ander niet Arjan Dijkema / NOS

Op station Zwolle rijdt de ene trein wel, de andere niet. Zo lijkt het. De vroege trein van Groningen naar Den Haag Centraal vertrekt na een stop in Zwolle precies op tijd. De trein uit Leeuwarden, die via Zwolle, Amersfoort en Utrecht naar Rotterdam gaat, rijdt niet verder.

Er wordt gestaakt, maar een 'chaos op het spoor' blijft vooralsnog uit. Stakend NS-personeel, op de stations van Zwolle en Den Haag, zorgt vanochtend nog niet voor grote problemen. Volgens vakbond FNV Spoor heeft 'een tiental treinen' niet gereden en zijn zo'n vijftig mensen begonnen aan de staking.

Reizigers zeggen weinig last te hebben van de actie. "Ik heb er nog niets van gemerkt", vertelt een man die met de trein van Utrecht naar Zwolle is gereisd. "Geen vertraging gehad en alles is prima verlopen." Ook op sociale media laten veel passagiers weten dat ze gewoon konden vertrekken.

De NS heeft er zelf actief voor gezorgd dat er geen reizigersinfarct is ontstaan op de verschillende stations. Door te anticiperen wie van de vakbondsleden er precies ging staken en op welk station, is de afgelopen dagen nog hard gewerkt om extra personeel en treinen in te zetten zodat het grootste deel kon blijven rijden.

Last

Desondanks zegt een van de stakers: "Wij wilden chaos bij de NS hebben en dat is gelukt. Op het moment dat de NS zoveel moet doen om het voor de reiziger goed te maken, door het oproepen van mensen en het hele weekend materiaal op en neer rijden om het overal te krijgen, dan hebben ze daar wel last van."

'We staken voor de toekomst van de NS'

Christa Burger van FNV Spoor is ook op het treinstation van Zwolle. "Wij staken voor de toekomst van de NS, de werkgelegenheid die uit de regio verdwijnt en winkels die aan derden worden uitbesteed." Haar collega Henri Janssen vult aan: "En het gaat ook om de tweede conducteur op de dubbeldekkers. Traplopen is heel ongezond voor de knieƫn en de heupen van de conducteur."

Volgens de vakbond is de staking nodig, omdat eerdere publieksvriendelijke acties niets opleverden. "Wij zijn al anderhalf jaar met de NS in gesprek en we zijn met publieksvriendelijke acties begonnen", gaat Christa Burger verder. "Maar de NS heeft daar niets mee gedaan. Op een gegeven moment is de maat vol en dat moment is nu aangebroken."