Weinig problemen door acties NS-personeel Den Haag en Zwolle

Aangepast op
Af en toe valt er op station Zwolle een trein uit, maar de meeste treinen rijden gewoon Arjan Dijkema/NOS

De staking van een deel van het spoorwegpersoneel op de stations Den Haag Centraal en Zwolle leidt vooralsnog niet tot grote problemen. Om 08.30 uur reed volgens de NS zo'n 93 procent van de treinen op tijd, niet veel anders dan in een normale ochtendspits.

De actie begon vanochtend om 05.00 uur en is om 09.00 uur beëindigd. Op beide stations vielen enkele treinen uit. "Als ik naar het vertrekbord kijk, rijdt alles zoals het zou moeten", zegt verslaggever Matthijs van de Wiel in Zwolle. Tot nu toe vielen vanochtend in heel Nederland 35 treinen uit, waarvan 20 in Den Haag. 37 NS-medewerkers deden mee aan de staking.

Volgens NS lijkt het erop dat reizigers vanochtend goed geïnformeerd waren. "Zeker op Den Haag Centraal lijkt het iets rustiger dan normaal op maandagochtend", melden de spoorwegen. Op de stations was koffie en thee verkrijgbaar, uitgedeeld door zowel de NS als stakend spoorwegpersoneel.

Vakbond FNV Spoor heeft de staking uitgeroepen vanwege de krimpplannen van de NS en omdat er volgens de bond bij de NS al anderhalf jaar "geen enkele beweging" is in de onderhandelingen.

FNV Spoor spreekt van een laatste redmiddel. Eerdere publieksvriendelijke acties hebben geen effect gehad, zegt de bond.

'We staken voor de toekomst van de NS'
Treinpersoneel op de stations Zwolle en Den Haag Centraal staakt. Ze zijn bang dat ze straks verder moeten reizen voor hun werk of zelfs hun baan verliezen.

De spoorvakbond wil onder meer dat de directie stopt met, wat de bond noemt, het afbreken van de NS. Zo wil het spoorbedrijf alleen nog rijden op het hoofdrailnet en zal het niet meebieden op concessies voor regionale lijnen.

Als gevolg daarvan zullen werknemers hun baan verliezen of onmogelijke reistijden krijgen omdat ze op andere locaties moeten werken, zegt de bond.

Veiligheid

Ook wil de NS de winkels op de stations en het winkelpersoneel uitbesteden. Het personeel krijgt volgens de bond daardoor slechtere arbeidsvoorwaarden.

Ook weigert het bedrijf volgens FNV Spoor om de tweede conducteur terug te brengen op de dubbeldekkers. Daardoor neemt de veiligheid af voor zowel de werknemer als de reiziger, aldus de bond.