Omzet duurzame voeding stijgt ruim een kwart
Consumenten hebben vorig jaar in de Nederlandse supermarkten meer dan 3 miljard euro uitgegeven aan voeding zoals vis, vlees, eieren, koffie en thee met een keurmerk. In vergelijking met 2015 betekent dat een groei van 27 procent, blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker IRI.
"Van de totale omzet van supermarkten is nu 12 procent met duurzame keurmerken als Beter Leven, Biologisch, Fair Trade en ASC. Het is nu echt wel de niche ontgroeid", zegt Sjanny van Beekveld van IRI.
Enkele categorieën scoren bovengemiddeld. Vis is koploper; 60 procent van de verkochte vis in supermarkten heeft het MSC- of ASC-keurmerk. Op nummer twee staan eieren (38 procent), gevolgd door koffie/thee/cacao (31 procent).
Salades en pizza's
Opvallend is ook de omzetontwikkeling van samengestelde producten als salades, pizza's en kant-en-klaarmaaltijden met een duurzaamheidskeurmerk. Plukon, maaltijdenfabrikant voor onder andere Albert Heijn en Plus, bevestigt de omzetgroei van duurzame producten.
Marketing-manager Gerda Zijlstra: "Mensen zijn echt bewust bezig met diervriendelijker vlees", zei ze vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal. "Als wij dan samen met supermarkten dit soort producten in de schappen leggen, ontstaat er een soort vliegwiel-effect. Wij bieden het aan, zij kopen het."
Kritiek
Hanneke van Ormondt van stichting Wakker Dier is blij met de groei, maar zegt dat er nog veel verbeterd kan worden. "Een deel van de groei komt van varkensvlees met één Beter-Leven-ster. Zo'n ster betekent heel weinig verbetering voor het welzijn van dieren."
Ze wijst ook op de folders van supermarkten waar de aanbiedingen in staan. "In het schap doen ze goede stappen, maar de aanbiedingen zijn vooral nog vlees zonder keurmerk. Maar we gaan de goede kant op."