Duurzame vis en biologisch eitje hoog op boodschappenlijstje
Consumenten vullen hun winkelmandjes steeds vaker met diervriendelijk en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. De jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van het ministerie van Economische Zaken laat zien dat het marktaandeel van duurzaam voedsel in 2015 steeg van 7 naar 8 procent. Dat betekent dat consumenten vorig jaar 3 miljard euro uitgaven aan 'bewust eten'.
De verkoop van duurzame etenswaren neemt al zes jaar op rij toe, met name in supermarkten. Afgelopen jaar bedroeg de groei daar 16 procent. Dat komt volgens het ministerie door het grotere aanbod aan duurzame producten in de schappen.
Restaurants
Met name biologische eieren en vis, zoals duurzame kweekvis, vinden gretig aftrek. Ook verantwoord vlees en brood is populair, net als koffie en thee.
Ook in de horeca, catering en bijvoorbeeld in zorginstellingen is meer aandacht voor duurzame producten. Er werd vorig jaar zo'n 10 procent meer diervriendelijk en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel voorgeschoteld.