AFP

Een maand voordat kiezers in het Verenigd Koninkrijk opnieuw naar de stembus gaan, heeft Facebook maatregelen aangekondigd tegen nepnieuws. Britse politici vrezen dat dit soort berichten, net als in de VS, invloed kan hebben op het verloop van de verkiezingen. Zij hebben de druk op het platform de afgelopen tijd opgevoerd.

Facebook zegt nu beter in staat te zijn om de verspreiding van dergelijke berichten door nep-accounts te stoppen. De systemen van het bedrijf kunnen nu sneller patronen herkennen die kunnen wijzen op het verspreiden van nepnieuws. Dat heeft ertoe geleid dat er al tienduizenden nep-accounts zijn verwijderd. Deze maatregelen zijn vooralsnog alleen bedoeld voor het Verenigd Koninkrijk.

Grote advertentie

Het is ook duidelijk dat Facebook de aandacht probeert te trekken van de Britse kiezer. In een aantal Britse kranten staat vandaag een advertentie waarin het platform tips geeft hoe lezers nepnieuws kunnen herkennen. De tips staan in The Times, The Guardian en The Daily Telegraph, schrijft de BBC.

Het platform belooft daarnaast geld te steken in Full Fact, een Britse organisatie die berichten fact-checkt, schrijft The Guardian. Full Fact controleert nu al claims van politieke partijen, media en in politieke manifesten. Het is van plan om zijn medewerkersbestand voor de verkiezingen te verdubbelen van 11 naar 22.

De organisatie leeft van donaties en heeft al 28.000 pond binnengehaald om te kunnen groeien. Hoeveel geld Facebook geeft wil het bedrijf tegenover de krant niet zeggen. Google steunt het project ook.

Gevaar vormen

Het is de vraag of dit voor de Britse politiek genoeg is. De voorzitter van de parlementscommissie voor cultuur, media en sport zei vorige maand al tegen The Guardian dat Facebook beter zijn best moet doen. "Het kan een gevaar vormen voor de integriteit van de democratie."

"Politici merken hoe groot de invloed van Facebook is", zegt correspondent Tim de Wit. "30 miljoen Britten gebruiken Facebook als een van hun nieuwsbronnen. Sommigen leunen volledig op wat ze op Facebook voorbij zien komen. Dus politici realiseren zich hoe belangrijk het is dat hun boodschap op Facebook goed overkomt, in plaats van dat het in een verdraaid en verkeerd nieuwsbericht voorbij komt."

Facebook schreef zelf onlangs in een rapport dat bepaalde partijen proberen om politieke discussies te beïnvloeden. "We zien activiteiten op ons netwerk die alleen kunnen worden uitgevoerd door partijen die de taal van het land machtig zijn en de politieke situatie kennen. Dat suggereert een behoorlijke coördinatie en voorbereiding."

Het Verenigd Koninkrijk is het vierde Europese land waar Facebook maatregelen neemt om nepnieuws te voorkomen. Het begon met Duitsland begin dit jaar, daarna volgden Frankrijk en Nederland.

Dat draaide vooral om het controleren van berichten die al op het platform verschenen zijn. De maatregelen die nu voorafgaand aan de Britse verkiezingen worden genomen lijken een stap verder te gaan.

STER reclame