Het hoofdkantoor aan de Zuidas van verfreus AkzoNobel, het doelwit van PPG en activistische aandeelhouders. ANP

Verffabrikant AkzoNobel gaat zichzelf in tweeën opsplitsen. Het onderdeel speciaalchemie wordt afgesplitst en verkocht.

De opbrengst van de verkoop zal voor het overgrote deel aan de aandeelhouders worden uitgekeerd. Analisten ramen de opbrengst bij verkoop of een beursgang op 8 à 12 miljard euro. De bedrijven apart leveren meer op met minder risico's en onzekerheden, betoogt AkzoNobel.

AkzoNobel presenteerde vandaag de nieuwe strategie, waarmee het bedrijf het Amerikaanse PPG van het lijf wil houden. PPG wil voor 22,4 miljard euro AkzoNobel overnemen. Investeerders en beleggers worden vanmorgen in Londen bijgepraat over de plannen.

Geld

De strategie draait verder om kostenbesparingen. Door meer efficiëntie en andere verbeteringen zal er jaarlijks 150 miljoen euro bespaard worden. Het afstoten van de speciaalchemie levert 50 miljoen euro extra besparingen op. De komende drie jaar wordt er een miljard euro in onderzoek en ontwikkeling gestoken.

Behalve de opbrengst van de speciaalchemie gaat er nog meer geld richting de aandeelhouders stromen. Het gewone dividend wordt met 50 procent verhoogd naar 2,50 euro per aandeel. In november wordt een speciaal dividend van 1 miljard euro uitgekeerd.

Opknippen

AkzoNobel knipt het bedrijf in tweeën die elk hun eigen focus hebben. Verven en coatings zijn goed voor tweederde van de omzet, de speciaalchemie eenderde. In de divisie speciaalchemie worden naast zout chemische producten gemaakt voor onder meer de papierindustrie en de bouw, en ingrediënten voor de voedingsindustrie.

Naast huis- tuin- en keukenverf maakt AkzoNobel speciale coatings voor vliegtuigen, schepen, en auto's. Zo levert het bedrijf de coatings voor Formule-1-bolides, de verf voor onder meer mobiele telefoons, frisdrank, bierblikjes en meubels. De kleurtjes bij Ikea komen uit de potjes van AkzoNobel. Ook de speciale weerbestendige coating van windmolens wordt door AkzoNobel geleverd.

Beurs

Op de beurs worden de kwartaalcijfers en de opknip-strategie lauw onthaald. Het aandeel AkzoNobel verliest bij opening een paar tienden van een procent, maar staat na een half uur later weer een half procent hoger, op 78,75 euro.

AkzoNobel volgt met de strategie-aanscherping en de afsplitsing dezelfde weg als Unilever. Het voedings- en zeepconcern werd kort belaagd door Kraft-Heinz, beet van zich af en kwam vervolgens met een strategiewijziging om belagers en aandeelhouders tevreden te stellen.

Het Brits-Nederlandse Unilever gaat de margarine-divisie verkopen, zoekt naar nieuwe kostenbesparingen, en denkt na over de plek van het hoofdkantoor.

STER reclame