We kijken heel veel tv... maar wel steeds minder
Jurjen Boekraad
redacteur Online
Jurjen Boekraad
redacteur Online
Tv kijken is op zijn retour. We kijken in Nederland met zijn allen nog altijd meer dan drie uur per dag naar de buis, maar het aantal kijkminuten neemt al een paar jaar af.
Vandaag werd bekend dat voor het tweede jaar op rij het aantal verkochte tv-abonnementen is gedaald. Volgens onderzoeksbureau Telecompaper liep het aantal terug met 60.000 tot 7,4 miljoen. Ter vergelijking: het aantal Netflix-abonnementen steeg vorig jaar naar 2 miljoen, 700.000 meer dan in 2015.
Minder tv's
"Steeds meer mensen besluiten om geen tv te nemen of hun abonnement op te zeggen", stelt het onderzoeksbureau. "De zogenoemde cord-nevers en cord-cutters kijken dan tv en video via internet."
Het aantal verkochte televisietoestellen is de afgelopen jaren inderdaad teruggelopen, bevestigt een ander onderzoeksbureau, GfK. Vorig jaar werden 1.016.000 tv's verkocht, in 2014 waren dat er ruim 200.000 meer.
Jongeren schakelen uit
Die omslag lijkt vooral te komen door jongeren. Kijkers tussen de 20 en 34 kijken steeds minder televisie: van 161 minuten per dag in 2013 naar 126 minuten per dag vorig jaar. Ruim een half uur minder dus. Ook kinderen zitten minder voor de buis.
Dagelijkse kijktijd in minuten per doelgroep (Bron: SKO)
Leeftijd | 2016 | 2015 |
6-12 | 87 | 95 |
13-19 | 73 | 90 |
20-34 | 126 | 140 |
35-49 | 171 | 177 |
50-64 | 250 | 256 |
65+ | 280 | 282 |
Kijkgedragonderzoeker Willem Mekking van de NPO zegt dat die daling verschillende oorzaken heeft. Er zijn zeker mensen die geen tv meer in huis hebben, maar het komt volgens hem vooral doordat niet iedereen meer standaard iedere dag naar de tv kijkt.
"Jongeren doen meer buitenshuis", zegt Mekking. "Ook halen ze hun informatie van andere toestellen dan de televisie. En in kinderkamers zijn steeds minder tv's te vinden." Hij zegt dat ook ondemanddiensten als Netflix een deel van de daling verklaren.
Aan de andere kant is duidelijk dat de tv nog steeds voor heel veel mensen een belangrijk tijdverdrijf is. 92,6 procent van de Nederlanders keek vorig jaar wekelijks minstens 1 minuut naar een bepaalde zender. Dat was overigens wel weer wat minder dan in 2015 (93,2 procent).
Mekking stelt dat de daling zich nog wel even zal voortzetten, maar hoe hard het gaat, weet hij niet. "Als we weer in een crisis komen, blijven mensen vaker thuis. Dan zal de kijktijd toenemen."