Voor tweede jaar op rij minder tv-aansluitingen

Samen voor de televisie ANP

Het aantal tv-abonnementen is afgelopen jaar met zo'n 60.000 gedaald naar 7,4 miljoen. Dat zegt onderzoeksbureau Telecompaper. Het is het tweede jaar op rij dat het aantal tv-aansluitingen daalt. 

Telecompaper verwacht dat de komende jaren steeds meer mensen stoppen met tv-kijken of beslissen om nooit een tv te kopen, de zogeheten cord-cutters en cord-nevers

Vooral een deel van de jongeren heeft blijkbaar genoeg aan een smartphone, tablet of pc. En als ze een tv-programma willen kijken doen ze dat wel via apps en internet. Het onderzoeksbureau gaat uit van een jaarlijkse daling van 1,1 procent van het aantal tv-abonnementen tot 2021.

Duopolie 

De tv-markt in Nederland is bijna een duopolie van Ziggo en KPN. Samen hadden ze eind 2016 ruim 87 procent van de markt in handen; Ziggo 61 procent (-2,1%), KPN 26,1 procent (+1,4%). 

De omzet uit televisie-abonnementen groeide vorig jaar nog wel, met 4,3 procent naar 1,79 miljard euro. Maar dat kwam door prijsverhogingen.