Max Verstappen op Albert Park EPA
NOS Sport Autosport Formule 1 Aangepast

Het gaat veel sneller in de Formule 1, maar je ziet het amper

Als het zondag droog blijft, zal de Grand Prix van Australië enkele minuten korter duren dan vorig jaar. De auto's zijn dit seizoen namelijk een stuk sneller, vooral in de bochten. Maar langs het circuit in Melbourne merk je daar weinig van.

Bernie Ecclestone sloeg de spijker al eens op de kop. "Het maakt het publiek niet uit of de auto’s in 1,25 rondrijden of in 1,20. Die seconden zie je toch niet. Ze willen spektakel zien", zei het gewezen opperhoofd van de Formule 1. In Australië kan hij weer gelijk krijgen. Het publiek is 'not easily impressed'. Het personeel langs de baan ook niet.

Ik hoor het niet, ik zie het niet, ik voel het niet

Marshal Kevin Hind mist de brute kracht in de F1

"Het geluid is nog steeds niet best", moppert baancommissaris Kevin Hind naast het circuit vanuit z'n tuinstoel. De palmboom naast hem doet dienst als parasol. "De wagens klinken niet zoals ze moeten klinken."

Echt opgewonden raakt de marshal dus niet van de vlak voor hem voorbij razende bolides. "Ik heb gelezen dat ze er dit jaar beestachtig uit zouden zien met die brede banden en zo. Maar als ze zo weinig herrie maken lijken ze niet bruut. Ik hoor het niet, ik zie het niet en ik voel het niet."

Marshal Kevin Hind kijkt toe terwijl de bolides voorbij razen NOS

Dat geldt niet voor wedstrijdleider Charlie Whiting. "Door de hogere snelheid zullen de crashes ook heftiger zijn. Dat kunnen we tegenwoordig gelukkig allemaal met computers simuleren."

"We zien dat we bij een aantal races moeten ingrijpen om de veiligheid te waarborgen. Op moderne circuits met grote uitloopstroken zoals in China en Bahrein, is er geen probleem. Maar oudere banen als Spa-Francorchamps en Suzuka zijn listiger."

Meer spanning?

Ondanks dat marshal Hind niet is overtuigd, is het toch het de bedoeling dat het spannender en spectaculairder wordt door het opschudden van het reglement (bredere banden, meer neerwaartse druk, hogere bochtensnelheid, etcetera).

Het is inderdaad maar zeer de vraag of dat gebeurt. Mercedes is nog steeds het te kloppen team, Ferrari lijkt een sprong voorwaarts te hebben gemaakt en Max Verstappens Red Bull Racing lijkt het enige team dat in de buurt kan blijven. De overige zeven teams doen mee voor de kruimels. Net als vorig seizoen.

Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton snapt dat de dominantie van zijn team niet goed is voor de sport. "Ik begrijp dat mensen verrassende uitslagen willen. Ik wil ook graag vechten voor een zege. Het zou mooi zijn als het dit jaar spannender wordt", aldus de favoriet, die wel toevoegt dat hij ten koste van alles z'n wereldtitel wil heroveren. 

STER reclame