Drie jaar na annexatie wordt nog hard gewerkt aan een Krim-brug
19 kilometer staalconstructies, beton en half afgebouwde wegdelen. Een woud aan kranen, tientallen vrachtwagens en een leger aan arbeiders. In regen en een stormachtige wind wordt er hard gewerkt aan de brug die het vasteland van Rusland moet verbinden met de Krim.
Het schiereiland werd dit weekend precies drie jaar geleden geannexeerd door Rusland, nadat in opstand gekomen Oekraïners hun pro-Russische president Janoekovitsj hadden weggejaagd. Moskou had er geen enkel vertrouwen in dat de nieuwe machthebbers de Russische belangen op de Krim, vooral de marinehaven in Sebastopol, zouden respecteren.
Een groot probleem is dat het schiereiland voor Russen sindsdien per auto alleen te bereiken is met een veerboot. Via Oekraïne reizen willen de meeste Russen niet, gezien de beroerde verhouding tussen Moskou en Kiev.
Toeristen, maar ook vrachtwagenchauffeurs, staan vaak uren in de file voordat ze een plekje op de boot kunnen bemachtigen. Dat is slecht voor de wachtenden, maar ook voor de economie van de Krim.
Vandaar dus de Krim-brug. Een megaproject dat de Russische belastingbetalers 3,5 miljard euro kost. Een project ook, waar geen openbare aanbesteding voor is geweest. De bouw werd gegund aan Strojgazmontazj, een bouwbedrijf zonder ervaring in de bruggenbouw. Het zijn twee vertrouwelingen van de Russische president Poetin, de gebroeders Rotenberg.
Het is een uiterst gecompliceerd project. De zeebodem tussen het vasteland en de Krim is niet erg stabiel, de stromingen zijn sterk en onvoorspelbaar en het kan er enorm stormen. De bouwers hebben er niettemin alle vertrouwen in dat ze die problemen kunnen overwinnen.
Maar internationaal gezien zit het probleem niet in zeestromingen, beton of staal. Oekraïne beschouwt de annexatie vanzelfsprekend als illegaal. Maar ook het Westen is er faliekant op tegen. De Verenigde Staten en de Europese Unie hebben in 2014 gereageerd met sancties tegen Rusland en die zijn nog steeds van kracht.
Moskou beschouwt de brug als niets meer of minder dan een verbinding tussen een deel van Rusland en een ander. In Kiev, Brussel en Washington wordt hij gezien als bestendiging van een illegale annexatie, die de toch al beroerde verhoudingen er niet beter op hebben gemaakt.