NOS Nieuws Binnenland Aangepast

NS-topman wil veel meer geld voor spoorlijnen en wegen

ANP

NS-topman Van Boxtel zegt dat het nieuwe kabinet miljarden moet uittrekken voor de mobiliteit. Hij wijst op de toenemende vervoersbehoefte en op de noodzaak dat Nederland concurrerend blijft. Van Boxtel zegt dat zowel op de weg als op het spoor een verkeersinfarct dreigt als grote investeringen uitblijven.

Als niet onmiddellijk wordt begonnen met de aanpak van de problemen, "zijn we over 15 jaar de sigaar", zei Van Boxtel. De investeringen in het spoor en de wegen staan volgens de NS-topman te laag op de politieke agenda.  

De NS besteedt de komende jaren zo'n 3 miljard euro aan de aanschaf van nieuwe treinen en aan verbetering van bestaand materieel. 

President-directeur Van Boxtel zei bij de presentatie van de jaarcijfers van NS dat vorig jaar 791 miljoen euro is geïnvesteerd in verband met de groei van het aantal reizigers. Door de nieuwe dienstregeling konden dagelijks 150 extra treinen worden ingezet.

President-directeur Roger van Boxtel van de NS ANP

Klantoordeel

De tevredenheid van de reiziger groeide in het afgelopen jaar, meldt de NS. Het percentage klanten dat het vervoersbedrijf met een voldoende beoordeelt steeg van 74 naar 77. Meer treinen kwamen op tijd aan. De punctualiteit steeg van 91 naar 91,3 procent.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu beoordeelt de prestaties van de NS op 12 punten. Op 10 punten scoorde de NS goed. Alleen de punctualiteit en de vervoerscapaciteit van de Hogesnelheidstrein bleven achter bij de doelstellingen.

Samen met spoorbeheerder ProRail heeft de NS een plan ontwikkeld om de prestaties op de Hogesnelheidslijn te verbeteren. Het percentage klanten dat tevreden is over de HSL is met 78 procent boven de doelstelling.

Overlast

Van Boxtel zei ook dat de geplande werkzaamheden aan tunnels, wissels en seinen veel overlast zullen veroorzaken. Vooral rondom Amsterdam zal dat voelbaar zijn, met de werkzaamheden aan het Centraal Station, station Amsterdam-Zuid en Schiphol in het vooruitzicht. 

Gezien die samenloop van activiteiten zal er slim moeten worden samengewerkt door NS, ProRail, aannemers en gemeente en provincie om de overlast zoveel mogelijk te beperken, zei Van Boxtel.

STER reclame