NOS NieuwsAangepast

'Extra spitstreinen vaker vertraagd'

Extra spitstreinen die de NS inzet tegen te grote drukte kampen relatief vaak met vertraging of rijden helemaal niet. Dat meldt het AD op basis van een onderzoek dat de krant deed met Treinreiziger.nl.

Een op de vijf toegevoegde treinen reed vorig jaar niet of had een vertraging van ten minste drie minuten. Ongeveer 6 procent van deze treinen reed helemaal niet. Van de treinen die wel op weg gingen, had 14 procent vertraging.

De percentages zijn opvallend hoog: gemiddeld valt nog geen 2 procent van de reguliere treinen uit en ongeveer 10 procent is vertraagd.

'Onacceptabel'

Reizigersorganisatie Rover noemt de cijfers onacceptabel. "Juist in de spits worden veel reizigers getroffen door de gevolgen van het schrappen: te laat op je werk of op school en overvolle treinen", zegt woordvoerder Tim Boric in de krant.

Volgens het onderzoek hebben de spitstreinen in het Noorden van het land de minste vertraging, omdat het spoornet daar minder ingewikkeld is als in bijvoorbeeld de Randstad. De extra spitstrein tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen had een op de drie keer vertraging.

NS: te vroeg

Volgens de NS trekt het AD te snelle en verkeerde conclusies. Extra spitstreinen sneuvelen als eerste als er iets aan de hand is, zegt een woordvoerder. Ook trekt het AD conclusies over treinen die pas sinds de nieuwe dienstregeling rijden. "Dan heb je het over een stuk of tien dagen dat die trein gereden heeft. Dat is veel te vroeg", zegt de NS.

"Dat een trein uitvalt, betekent niet per se dat de reiziger te laat op zijn bestemming aankomt", zegt een woordvoerder tegen de NOS. "Wij worden afgerekend op reizigerspunctualiteit en niet op treinpunctualiteit." Die reizigerspunctualiteit is het afgelopen jaar licht gestegen, blijkt uit voorlopige cijfers van de NS.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl