Claim tegen NS om overvolle treinen
ConsumentenClaim daagt de Nederlandse Spoorwegen voor de rechter om een schadevergoeding te krijgen voor treinreizigers die de dupe zijn van overvolle treinen. De organisatie spant de zaak aan namens één ontevreden treinreiziger en eist dat de NS hem de helft van zijn reiskosten terugbetaalt.
Als de schadevergoeding wordt toegekend, hoopt ConsumentenClaim dezelfde regeling te kunnen treffen voor de 10.000 reizigers die zich bij de organisatie hebben gemeld. Al deze mensen klagen over volle treinen, waardoor ze niet meer kunnen instappen, of het merendeel van de reistijd moeten staan. Zij konden zich melden op de website van de claimorganisatie op basis van no cure, no pay.
Volgens ConsumentenClaim is er een jaar lang overlegd met de NS over oplossingen voor het probleem van de overvolle treinen. Het bureau drong aan op een schaderegeling die aansluit op de compensatieregeling van de NS voor ernstige vertragingen, maar het bedrijf weigerde hierop in te gaan.
'Amerikaanse toestanden'
Naar aanleiding van de dagvaarding spreekt de NS van 'Amerikaanse toestanden' die een oplossing voor de reizigers niet dichterbij brengen. ConsumentenClaim wil alleen praten over geld voor de gedupeerden, terwijl het NS-personeel er alles aan doet om de drukte op het spoor terug te dringen, zei NS-woordvoerder Erik Kroeze in het NOS Radio 1 Journaal.
Vorig jaar december zijn er 26 nieuwe sprinters in gebruik genomen en ook dit jaar komen er ruim 30 extra treinen bij, aldus Kroeze. De organisatie investeert in totaal 2,5 miljard euro in nieuw materieel. De NS-woordvoerder voegt eraan toe dat de aantrekkende economie leidt tot meer drukte op het spoor, waardoor af en toe staan onvermijdelijk is.
Reizigersvereniging Rover kreeg het laatste kwartaal 3500 meldingen over te volle treinen, maar de vereniging betwijfelt of een gang naar de rechter zinvol is. Een treinkaartje biedt geen garantie op een zitplaats, zegt Rover, dat er ook op wijst dat de NS druk bezig is extra treinen op het spoor te krijgen.
Utrecht-Amsterdam Zuid
ConsumentenClaim-directeur Stef Smit wijst erop dat de NS al in 2014 wist dat er een tekort aan treinen dreigde, maar toen heeft nagelaten hier snel op in te spelen.
De NS belooft dat reizigers in een intercity niet langer dan 15 minuten van hun reistijd hoeven te staan. De reiziger voor wie ConsumentenClaim nu een schadevergoeding eist, heeft eind vorig jaar drie weken lang de drukte op het traject Utrecht-Amsterdam Zuid gedetailleerd in kaart gebracht.
In die rit van ruim 20 minuten moest bijna de helft van de reizigers langer dan een kwartier staan en bleven mensen ook regelmatig op het perron achter omdat er geen ruimte meer was in de coupés. Daarmee vindt ConsumentenClaim dat er voldoende bewijs is verzameld om de claim te onderbouwen.