7500 treinreizigers klagen de NS aan voor overvolle treinen
Namens meer dan 7500 treinreizigers heeft ConsumentenClaim een klacht ingediend bij de NS over de overvolle treinen. Het bedrijf besloot tot de claim nadat er in november 3600 klachten waren binnengekomen bij reizigersvereniging Rover over volle treinen. Reizigers klagen er onder meer over dat ze met grote regelmaat een deel van de reis of zelfs de hele reis moeten staan.
ConsumentenClaim wil dat NS regelt dat er meer zitplaatsen beschikbaar komen in de spits. Dat staat in een brief die vandaag naar de NS is gestuurd.
Het bedrijf zegt dat het met een claim tot een schadevergoeding voor de reizigers zal komen als het vervoerbedrijf zich niet inspant meer zitplaatsen te regelen. Het stelt de NS voor op korte termijn overleg te voeren om tot oplossingen te komen.
Directeur Stef Smit verwacht dat de claim een goede kans maakt bij de rechter, omdat in de algemene voorwaarden van de NS staat dat de NS zich ervoor inspant alle reizigers een zitplaats te bieden.
In de brief worden verschillende artikelen uit de Concessie voor het hoofdrailnet 2015-2025 aangehaald om de NS op zijn verplichtingen te wijzen.
Veiligheid
Daarnaast vraagt Smit aandacht voor de veiligheid van de reizigers. "De overvolle treinen zorgen nu al regelmatig voor onveilige situaties, laat staan in het geval van een calamiteit. Wij vinden dit zorgelijk en willen graag van u weten wat u daaraan gaat doen."
Ook mindervaliden hebben klachten ingediend, omdat ze in de spits niet altijd een zitplaats kunnen bemachtigen. In de brief staat: "De overvolle treinen zorgen ervoor dat mindervalide reizigers de trein mijden."