De Merwedebrug in de A27 ANP

Merwedebrug en andere bruggen A27 volledig vervangen

tijd van publicatie Aangepast

Drie bruggen in de A27 worden volledig vervangen. Aanvankelijk was het plan de Hagesteinsebrug, de Merwedebrug en de Keizersveerbrug alleen maar te versterken, maar volgens minister Schultz van Haegen zijn nieuwe, betonnen bruggen op langere termijn goedkoper.

In 2018 wordt begonnen met voorbereidende werkzaamheden voor de bouw van de bruggen. Het moment waarop de bouw begint is nog niet bekend. Het gaat naar verwachting ongeveer vier tot vijf jaar duren. 

Pas als de nieuwe bruggen in gebruik zijn genomen worden de oude bruggen gesloopt. Om verkeershinder te voorkomen, blijven ze tot die tijd open.

De drie bruggen zijn van staal, en dat heeft meer onderhoud nodig dan beton. Onderhoud betekent verkeershinder. De Merwedebrug werd vorig jaar twee maanden afgesloten voor zwaar verkeer, omdat er haarscheurtjes in de draagbalken bleken te zitten.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Bruggen A27 vervangen

Minder geluidsoverlast

De A27 tussen Houten en knooppunt Hooipolder wordt verbreed om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Overal komen 2 keer 3 rijstroken en op sommige plekken zelfs 2 keer 4 rijstroken. In de oorspronkelijke plannen stond dat de bruggen versterkt zouden worden.

Volgens Schultz is uit onderzoek van Rijkswaterstaat gebleken dat het voordeliger is om de stalen bruggen helemaal te vervangen door betonnen exemplaren. Bovendien veroorzaken betonnen bruggen minder geluidsoverlast.

De minister trekt 389 miljoen euro uit voor de nieuwe bruggen. Dat komt bovenop het bedrag van 860 miljoen dat al is gereserveerd voor de verbreding van de A27.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Transportsector blij met nieuwe bruggen in A27

STER Reclame