Zelfrijdende auto Google 30 keer zoveel op de weg als concurrentie
Het gaat goed met de 'hersenen' van Googles zelfrijdende auto. Dat blijkt uit cijfers die zijn vrijgegeven door de staat Californië, waar Google en ook andere bedrijven zelfrijdende auto's voornamelijk testen.
Opvallend genoeg stopte Alphabet, het moederbedrijf van Google, in december met de ontwikkeling van zijn eigen zelfrijdende auto. De technologie die de hersenen ontwikkelt, is ondergebracht in een nieuw bedrijf: Waymo.
1 miljoen kilometer
De auto’s hebben dertig keer zoveel testkilometers op de weg gemaakt als die van alle andere concurrenten samen. De voertuigen legden in 2016 samen ruim één miljoen kilometer af op de openbare weg.
Daarnaast zijn de 'ogen' van de auto ook verreweg het beste, waardoor de persoon achter het stuur maar één keer per 8000 kilometer hoefde in te grijpen. Een jaar eerder was dat nog één keer per 2000 kilometer. BMW en Ford, die na Waymo de beste resultaten op dit gebied boekten, moesten respectievelijk 8 en 25 keer zo vaak ingrijpen.
Ruzie met Uber
De Financial Times schrijft dat deze cijfers het meest gedetailleerde beeld tot nu toe geven van hoe het gaat met de experimenteren van de techbedrijven. Californië vraagt in verhouding met andere staten namelijk om vrij veel informatie. Daarom is dit overzicht dus uniek.
De strenge eisen in Californië leidden eind vorig jaar tot een ruzie met Uber. De taxidienst wilde zijn zelfrijdende-autovloot in San Francisco laten rijden, maar weigerde het juiste papiertje aan te vragen. Dat zou er namelijk toe leiden dat het bedrijf allerlei informatie moest delen en dat wilde het naar verluidt niet. Uiteindelijk moesten de auto's van de weg.
Dat Google verreweg het beste is, is niet zo gek. Het bedrijf is al jaren bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Bekend is het kleine autootje zonder stuur, dat in 2014 voor het eerst werd getoond. Daardoor leek het erop dat Google ook zelf auto’s wilde maken. Maar dat bleek niet zo te zijn.