Zelfrijdende auto van Google of Apple? Reken er maar niet op
Even leek het erop dat Apple en Google, na de revolutie in de manier waarop we onze mobiele telefoons gebruiken, ook de wijze waarop we onszelf vervoeren wilden veranderen. Maar na Apple heeft ook Alphabet, het moederbedrijf van Google, zijn autoproject in de ijskast gezet, zeggen bronnen tegen techsite The Information.
De ambitie bij de internetgigant was groot. De auto waaraan werd gewerkt, had geen stuur en geen gas- en rempedaal. In de autowereld kent men vijf fasen van zelfstandig rijden, Google ging daarmee direct voor de vijfde.
Al in mei 2014 verscheen op YouTube een filmpje waarin mensen de auto mochten testen. Maar de auto uit het filmpje lijkt bij nader inzien voorbestemd voor een hoekje in het magazijn. In plaats van zelf auto's te produceren, krijgt het autoproject van Google zijn eigen onderneming en gaat deze samenwerken met traditionele automerken.
Daarmee lijkt er een trend te ontstaan. Want ook bij Apple, waar nu zo'n tweeënhalf jaar wordt gewerkt aan elektrische zelfrijdende auto, is volgens Amerikaanse media eerder dit najaar op de rem getrapt. De focus is verlegd van het maken van een eigen auto naar het ontwikkelen van zelfrijdende technologie voor andere automakers.
Andere tak van sport
"Ik had dat wel verwacht", zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive Technology aan de TU Eindhoven. "Het zelf bouwen van een auto kost ongelooflijk veel geld. Bij Google gaat het vooral om data verzamelen. Daarnaast heb je niks aan een informaticus bij de productie van een auto, waar er bij Google genoeg van rondlopen. Je hebt iemand nodig die auto’s kan bouwen. Dat is een heel andere tak van sport."
Daarmee lijkt het idee dat Apple en Google hadden, zelf een auto bouwen, te hoog gegrepen. Iedereen kan een paar auto’s bouwen en die laten rondrijden, maar dat is iets heel anders dan tienduizenden modellen produceren in een fabriek. Al is het gissen hoe overtuigd de top van de twee bedrijven was dat ze uiteindelijk echt een eigen Apple- of Google-auto op de markt zouden gaan zetten.
"Je moet als techbedrijf niet opnieuw het wiel willen uitvinden", zegt autojournalist Wim Oude Weernink. Hij ziet veel in samenwerking tussen grote autobouwers en de techwereld. "Je ziet nu bijvoorbeeld al dat een automaker reclame maakt voor het feit dat een Bose-muziekinstallatie in de auto zit. Straks zeggen ze dat de navigatie en zelfrijdende software van Apple of Google afkomstig is."
Maar de techbedrijven zijn niet de enigen die zelfrijdende technologie hebben ontwikkeld. Autofabrikanten werken er zelf ook aan en toeleveranciers willen ook nog meespelen. "Er zal dus een concurrentiestrijd ontstaan", denkt Oude Weernink. "Wie levert het beste product voor de aantrekkelijkste prijs. Al hebben Apple en Google wel het voordeel dat ze veel expertise in huis hebben."
Niks uitsluiten
Of dit het definitieve einde is van een Apple- of Google-auto, dat durven beide experts niet keihard te zeggen. "Ik kan me best voorstellen dat ze de komende jaren kijken of er nog een leuke automaker te koop staat voor een goede prijs", zegt Steinbuch. "Je kunt inderdaad niks uitsluiten", zegt Oude Weernink. "Maar die kans acht ik niet zo groot."