'Executie kapers De Punt is leugen'
De commandanten van de mariniers die in 1977 een einde maakten aan treinkaping bij De Punt noemen de verklaringen over het executeren van de kapers aantoonbaar leugenachtig. De getuigen kunnen volgens hen nooit bij de briefings zijn geweest waar de mariniers werden voorbereid op hun bevrijdingsactie.
In De Telegraaf zeggen ze dat de ene getuige, die in 2011 zijn verhaal deed, nooit in de buurt van De Punt is geweest en ook zeker niet bij de briefings aanwezig was. Volgens hen werkte hij wel bij de marine, maar was hij als bottelier verantwoordelijk voor de inkoop van voedsel en is hij nooit in de buurt van De Punt geweest.
De identiteit van de andere getuige, die vorig jaar zijn verhaal deed, hebben ze niet kunnen achterhalen, maar zijn beweringen zijn volgens de ex-commandanten aantoonbaar onjuist. Hij zegt dat een functionaris uit Den Haag de mariniers op twee briefings op het hart drukte dat er geen gijzelnemer mocht overleven. Maar volgens de ex-commandanten kan hij nooit bij beide briefings zijn geweest, omdat ze tegelijkertijd plaatsvonden, op een afstand van 20 kilometer van elkaar.
Overigens staat niet vast dat er twee verschillende getuigen zijn die beweren dat de mariniers de kapers moesten executeren. Het programma Andere Tijden ging er eind vorig jaar van uit dat de getuige uit 2011 zijn verhaal nog een keer had gedaan.
Walgelijk
De commandanten traden gisteren voor het eerst naar buiten. Ze noemden toen de kritiek op de bevrijdingsactie walgelijk. Volgens hen zouden ze een opdracht om iedereen te doden hebben geweigerd. Dat drie van de negen kapers de actie hebben overleefd, bewijst volgens hen dat er nooit een executiebevel is geweest.
Volgende week doet de rechtbank Den Haag uitspraak in een zaak die is aangespannen door de nabestaanden van twee kapers. Ze eisen een schadevergoeding van de staat.
De treinkaping bij De Punt in Drenthe begon op 23 mei 1977 en werd negentien dagen later door een speciaal team mariniers beëindigd. Bij de bevrijdingsactie werden zes van de negen Zuid-Molukse kapers en een treinpassagier gedood. Nadat er vragen waren gerezen over de actie, liet de regering in 2014 archiefonderzoek doen. Daaruit kwam naar voren dat de kapers niet waren gedood door een "kogelregen".