Knooppunt Lunetten ANP

Rijkswaterstaat gaat de bereikbaarheid en de doorstroming rond Utrecht aanpakken. Minister Schultz heeft het besluit daarover in Utrecht getekend. Tegen de plannen is lang verzet geweest, onder meer omdat het bos Amelisweerd opnieuw kleiner wordt. 

Langs de A12 en de A27 komen extra rijstroken en daarnaast wordt de snelweg A27 ter hoogte van Amelisweerd veiliger gemaakt door gescheiden rijbanen. 

Daarvoor moeten bomen in Amelisweerd wijken, maar daar staat tegenover dat er een 'groene verbinding' komt over de snelweg heen om het bos beter bereikbaar te maken vanuit de stad.

Bij elkaar gaat het om een investering van 1,1 miljard euro. Tussen 2024 en 2026 moeten de werkzaamheden klaar zijn.

Draaischijf

"De wegen rondom Utrecht vormen de draaischijf van ons wegennet", zegt de minister. "Met dit project pakken we vijf hardnekkige punten uit de filetop-50 aan."

Het is niet alleen maar meer asfalt, benadrukt de minister. "We maken werk van de leefomgeving met nieuwe en hogere geluidsschermen, stiller asfalt en extra bos."

Over de maatregelen is lang onenigheid geweest. Al in 2012 keerde onder meer de gemeente Utrecht zich tegen de plannen van de destijds demissionaire minister Schultz. Een Kamermeerderheid stelde zich uiteindelijk achter de minister op. 

Het Tracébesluit wordt op 19 januari gepubliceerd en dan kan er tot 2 maart beroep tegen worden aangetekend bij de Raad van State. 

STER reclame