Utrecht: boskap voor A27 onnodig
De omstreden verbreding van de A27 bij Utrecht is niet nodig. Uit nieuw onderzoek blijkt volgens de gemeente Utrecht dat de 'bak' waarin de huidige snelweg ligt, plaats kan bieden aan meer rijstroken. Het kappen van een deel van het bos Amelisweerd is dan niet nodig.
Om meer verkeer op dezelfde wegbreedte te verwerken, worden rijstroken smaller gemaakt, verdwijnt de vluchtstrook en blijft de maximumsnelheid 100 kilometer per uur. Zo kan het verkeer gebruikmaken van twee keer zes rijstroken, is de conclusie van een ingenieursbureau dat werd ingeschakeld door de gemeente.
Goedkoper
Minister Schultz Van Haegen van Infrastructuur wil de A27 verbreden en er twee keer zeven rijstroken aanleggen. In dat plan moet een deel van het bos Amelisweerd gekapt worden en dat stuit op veel verzet van omwonenden en milieuorganisaties.
Volgens de gemeente heeft het nieuwe voorstel alleen maar voordelen. Behalve dat bomenkap niet nodig zal zijn, valt het plan ook nog eens honderden miljoenen euro's goedkoper uit dan het plan van Schultz.
Het ministerie laat weten het rapport van de gemeente niet te kennen. Het maakt geen deel uit van het onderzoek naar de verbreding dat de minister zelf laat doen, benadrukt een woordvoerder. De uitkomsten van dat onderzoek worden in de loop van deze maand verwacht.