EPA

De sjoemelaffaire bij Volkswagen is nog niet ten einde. Dieselauto's die een update hebben gehad omdat er sjoemelsoftware in de motor zat, blijken na die update meer stikstof uit te stoten dan daarvoor. Volkswagen had juist beweerd dat de update geen negatieve gevolgen zou hebben voor het verbruik en de prestaties van de dieselmotoren.

In het najaar van 2015 werden er voor het eerst diesels teruggeroepen voor een update bij de garage. In Nederland gebeurde dat sinds januari dit jaar. Bij de update wordt het onderdeel dat de stikstofwaarden kan manipuleren weggehaald.

Deze zomer besloot de Italiaanse consumentenorganisatie de Audi Q5 te testen, een auto die door het Volkswagen-concern gemaakt wordt. Voorafgaand aan de software-update ging de auto al over de norm voor stikstofuitstoot heen (met 10,6 procent). Na de update bleek de auto de norm te overschrijden met 25 procent.

Onacceptabel, vindt de Duitse consumentenclub VZBV. In een brief aan de Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt eist de organisatie dat alle gerepareerde auto's opnieuw grondig getest worden door een onafhankelijke partij. De eis komt overeen met het advies van de Volkswagen-onderzoekscommissie die de minister eerder heeft aangesteld.

Financieel debacle

Als de dieselauto's opnieuw getest worden en niet aan de norm voldoen, betekent dat een financieel debacle voor Volkswagen. Auto's moeten dan nog een keer naar de garage en consumenten willen waarschijnlijk compensatie zien voor het waardeverlies van hun voertuig.

Volkswagen heeft vooralsnog 16 miljard dollar opzijgezet om de gevolgen van de sjoemelaffaire op te vangen. Onlangs trof het bedrijf een schikking met autobezitters en autoriteiten in de Verenigde Staten. Die kostte al 14,7 miljard dollar.

STER reclame