Michal Kwiatkowski wint de Amstel Gold Race in 2015 ANP Pro Shots

Dumoulin: finish Amstel Gold Race terug in Maastricht

time icon

"Ik vind het echt niet leuk meer, vier keer de Cauberg op. Ik snap dat het commercieel aantrekkelijk is, maar ik vind het een verschrikkelijke wedstrijd geworden". Dat zei oud-voetballer en wielerliefhebber Ronald Waterreus onlangs in het wekelijkse Sportforum van radioprogramma Langs de Lijn En Omstreken. 

Tom Dumoulin kan zich wel iets bij de kritiek voorstellen: "Voor ons is het allemaal heel zwaar, maar de finales op tv zijn heel saai". De geboren Maastrichtenaar heeft wel een idee hoe het parcours van de Amstel Gold Race kan worden verbeterd: "Sowieso de finish terug in Maastricht."

Het parcours van de Amstel Gold Race

Steven Dalebout bespreekt met Tom Dumoulin en Roy Curvers het parcours van de 51ste Amstel Gold Race.

De eerste beklimming van de Cauberg in 2015 ANP Pro Shots

Erik Dekker was in 2001 de laatste Nederlandse winnaar in de Limburgse hoofdstad. Maastricht gold van 1991-2002 als finishplaats, daarvoor lagen de bloemen jarenlang in Meerssen klaar voor de winnaar (1966-1990, met uitzondering van 1968 in Elsloo).

Van 2003 tot en met 2012 lag de finish van de Amstel Gold Race op de top van de Cauberg in Valkenburg. Sinds 2013 ligt de streep 1,8 kilometer verderop, waar het WK wielrennen in 2012 eindigde.

"Door het verleggen van de finish is er een nog spannendere, interessantere slotfase en aankomst", valt te lezen op de AGR-website. "Immers, het overwinnen van de slotklim alleen zal niet meer voldoende zijn!"

Het parcours van de Amstel Gold Race NOS / Sydyh Flemm

Dat is de theorie. In de praktijk houden de toppers toch vooral hun kruit droog voor een laatste explosie op de Cauberg. De vele Zuid-Limburgse hellingen die soms meer dan eens beklommen moeten worden, maken de koers niet per se aantrekkelijk. 

"Voorheen waren er verschillende scenario’s mogelijk: alleen aankomen of, twee, drie man of een sprint van een man of dertig", aldus Roy Curvers, Limburger en wegkapitein van Giant-Alpecin. "Het parcours was uitdagend genoeg om mogelijkheden te creëren, maar was niet te zwaar."

Tom Dumoulin AFP

"Ik kan me vinden in de kritiek van Waterreus", gaat Curvers verder. "De finale is heel zwaar, waardoor de koers heel lang op slot komt te zitten. Ik zou het iets minder zwaar maken in de finale, waardoor de koers eerder wordt opengebroken."

Dumoulin heeft een alternatieve suggestie: "Laat een volkomen nobody, die niets van fietsen weet, het parcours uittekenen. Dan snappen wij het niet en ploegleiders ook niet. Dan weet niemand het meer en krijg je een interessante koers."

STER Reclame