Eindejaarsrun op fiscaal voordelige auto's
In december werden tot en met gisteren 47.000 nieuwe auto's verkocht. En dat zal de komende drie dagen oplopen naar 60.000. Dat blijkt uit cijfers van automarktonderzoeksbureau Aumacon.
Omdat er op 1 januari nieuwe bijtellingsregels gelden voor auto's van de zaak, worden er op de valreep van het jaar nog veel auto’s geregistreerd, tegen gunstigere tarieven.
"December is echt een verkoopexplosie in de autoverkopen in een voor de rest zeer matig autoverkoopjaar", zegt directeur Clem Dickmann van Aumacon in het NOS Radio 1 Journaal. De verkopen zijn bijna een verdubbeling vergeleken met dezelfde maand in 2014. Toen waren fiscaal gunstige bijtellingsregels ook al reden voor meer autoverkopen.
Normaal worden er in de maand december zonder de bijtellingsinvloed 10.000 tot 12.000 nieuwe auto's verkocht, zegt Dickmann. "Het is een verschuiving van de vraag, want er wordt eigenlijk geen auto méér verkocht." Komend jaar zal de autoverkoop door die bijtellingsinvloed daarom een terugval te zien geven.
Bijtelling
Wie een auto van de zaak ook privé gebruikt, moet een percentage van de waarde van de auto optellen bij zijn of haar inkomen. Daar heft de fiscus belasting over. Hoe zuiniger de auto, hoe lager de bijtelling. Komend jaar worden tarieven voor verschillende automodellen verhoogd.
"De kortingsregeling voor de bijtelling van zuinige auto's was té succesvol", zegt Iede Aukema van BCA-Autoveilingen in Barneveld. "Het werd te duur voor de overheid, en hij wordt straks dus grotendeels afgeschaft."
Zo stijgt de bijtelling van de goedverkopende Peugeot 308 van 14 naar 21 procent. Dat model was afgelopen maand dan ook het populairst.
Er is eigenlijk sprake van een luchtbel op de automarkt.
Voor de hoogte van de bijtelling geldt het moment waarop de auto is geregistreerd. Als een auto voor het einde van dit jaar wordt geregistreerd, is het voordelige tarief nog vijf jaar geldig. Veel zakelijke rijders slaan daarom nu hun slag. En veel lease- en autobedrijven vergroten nog snel hun voorraad.
"Er is dus eigenlijk sprake van een luchtbel", zegt Dickmann van Aumacon. "De automarkt lijkt te groeien, maar de auto's die nu extra worden verkocht, zouden zonder de veranderende bijtelling pas volgend jaar worden verkocht."
Aumacon stelde de prognoses voor volgend jaar dan ook flink bij. Naar verwachting worden er in 2016 385.000 nieuwe auto's verkocht, niet 415.000 zoals eerst werd verwacht.
Meer tweedehandsjes
Doordat er veel nieuwe auto's worden gekocht, zijn er veel oude auto's over. Volgens Aukema zorgt dat voor "een golf van tweedehandsauto's op de markt".
Handelaren hebben veel interesse in al die tweedehandsjes, want ze zijn bang dat het aanbod van veel modellen in januari inzakt. Dan is de bijtelling immers flink hoger en zullen auto's minder snel worden vervangen.
Geen statussymbool meer
Waar de verkoop in 2014 nog daalde naar zo'n 390.000, stijgt de verkoop van nieuwe auto's dit jaar waarschijnlijk naar 440.000. "Maar de afgelopen decennia verkochten we vaak meer dan een half miljoen auto's," zegt Dickmann. "Zo groot zal de autoverkoop nooit meer worden."
"Door verstedelijking is er steeds minder behoefte aan auto's, want afstanden worden korter. Daarnaast verliest de auto onder jongeren z'n rol als statussymbool. En auto's worden technisch beter waardoor ze langer meegaan. Dus hoeft er minder vervangen te worden."