Kopers kiezen vaker voor tweedehands exemplaren
NOS Nieuws

Autoverkopen nergens zo laag als in Nederland

Nergens in Europa daalde de autoverkoop dit jaar tot nu toe zo veel als in Nederland. Terwijl de hele Europese markt de eerste elf maanden met 5,7 procent groeide, daalde de omzet in Nederland juist met 6,6 procent.

Onder de sterke stijgers zitten landen die het vorig jaar nog erg slecht deden, zoals IJsland en Portugal.

Nederlandse bedrijven zijn heel handig in het in- en verkopen van occasions in het buitenland.

Clem Dickmann - Aumacon

Volgens Clem Dickmann, directeur van kennisbureau Aumacon, daalt de verkoop van nieuwe auto's niet alleen doordat het consumentenvertrouwen onder Nederlanders laag is en zij nu bijvoorbeeld liever schulden aflossen. Er worden ook minder nieuwe auto's afgenomen, omdat steeds meer Nederlanders kiezen voor een jonge tweedehands auto.

"Nederlandse bedrijven zijn heel handig in het in- en verkopen van occasions in het buitenland. Zowel de vraag naar gebruikte auto's als de prijs stijgt. Je ziet dus dat zelfs dealers die eigenlijk in nieuwe auto's handelen, steeds meer verdienen aan occasions."

Vertekend beeld

De cijfers lijken ook slecht in vergelijking met vorig jaar, doordat toen aan het eind van het jaar nog snel veel auto's verkocht werden. Veel Nederlanders lieten hun nieuwe zuinige auto's vlak voor de jaarwisseling registreren, omdat ze zo nog konden profiteren van gunstige belastingregels die dat jaar afliepen.

Normaal gesproken wachten kopers in december voor de registratie van hun auto liever tot het volgende jaar, zodat de auto op papier jonger is. Dickmann verwacht ook dit jaar een eindsprint, alleen niet zo groot als vorig jaar.

Nederlandse autokopers, vooral de zakelijke, laten zich volledig leiden door belastingregels

Clem Dickmann - Aumacon

Met name auto's waarvoor kopers nu nog 14 procent bijtelling betalen zijn nu populair. Veel daarvan vallen vanaf 1 januari onder het tarief van 20 procent.

Een voorbeeld daarvan is de Skoda Octavia. In de eerste vijftien dagen van december kochten Nederlanders 772 exemplaren van dit model, zes keer zoveel als het normale marktaandeel. Ook het marktaandeel van de Volvo V40 verdubbelde ruim.

Historisch dieptepunt

Maar een goede decembermaand kan een historisch dieptepunt in de autoverkoop niet voorkomen, verwacht Dickmann. "Ik denk niet dat we boven de 380.000 auto's uitkomen." Als zijn voorspelling uitkomt, is dat het laagste verkoopcijfer sinds 1969.

Autoverkoop Europa

LandJanuari t/m november 2013Januari t/m november 2014Verschil
Nederland377.812353.062-6.6%
Portugal97.287130.887+34.5%
Duitsland2.737.1112.807.073+2.6%
Europese Unie10.971.10211.600.383+5.7%

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl