Kamerleden moeten openbaar maken met welke bedrijven of belangenclubs zij een kopje koffie drinken om over wetgeving te praten ANP

De Tweede Kamer behandelt volgend jaar een wet die het makkelijker maakt voor gewone mensen om invloed uit te oefenen op nieuwe wetten. De PvdA wil het beïnvloeden van wetgeving, ofwel lobbyen, inzichtelijker en meer openbaar maken.

PvdA-Kamerlid Bouwmeester is drie jaar bezig geweest met onderzoek naar lobbyen en het schrijven van de lobbywet. Zij vindt dat de politiek het, vaak onzichtbare, systeem van invloed uitoefenen op regels en wetten moet opengooien.

Grote bedrijven kunnen een dure lobbyist kopen. Maar Nederland is van ons allemaal.

Lea Bouwmeester, PvdA-Kamerlid

Lobbyen is niet alleen maar slecht, zegt Bouwmeester. Het is vaak ook goed om deskundigen te laten meepraten over wetten, zoals medici over zorgwetten, Holland Casino over het kansspelbeleid of taxibedrijven over marktwerking in de taxibranche.

Gewone mensen

Het probleem is meer dat bij een nieuwe wet nooit staat vermeld wie er heeft meegedacht of meegeschreven. "We moeten dus inzichtelijk maken met welke belangen er rekening is gehouden, dan wordt ook duidelijk wanneer er niet naar gewone mensen is geluisterd." 

"Grote bedrijven en organisaties hebben nu heel veel invloed. Die bedrijven zijn rijk en machtig en kunnen een dure lobbyist kopen", zegt Bouwmeester. "Maar Nederland is van ons allemaal, niet alleen van de grote bedrijven." 

'Lobbyen door gewone mensen, niet alleen rijke bedrijven'

De PvdA wil meer internetconsultaties invoeren, zodat burgers via internet vaker actief kunnen meepraten. Daarnaast moeten de agenda's van ministers en staatssecretarissen openbaar worden, met daarin ook de afspraken met lobbyisten, en moet in elk wet een 'lobbyparagraaf' komen, waarin staat naar wie er is geluisterd.

De Tweede Kamer zelf moet bijvoorbeeld meer openheid geven over welke belangenpartijen worden uitgenodigd om 'een kopje koffie te drinken' met Kamerleden. Ook zouden politieke partijen openbaar moeten maken welke 'lobby-ideeën' zij overnemen in hun verkiezingsprogramma's.

Dat laatste idee komt overigens van een van de professionele lobbyisten in Nederland, die van Bouwmeester mochten meedenken over de nieuwe lobbywet. Om het goede voorbeeld te geven, maakt Bouwmeester hun inbreng openbaar in een verantwoordingsdocument.

STER reclame