Mansveld stuurde ProRail-rapport bewust niet naar Kamer
Staatssecretaris Mansveld zegt dat ze een goede reden had om het kritische rapport over ProRail in eerste instantie niet te delen met de Kamer.
Mansveld vindt dat het rapport eigenlijk thuishoort binnen ProRail. "Interne rapporten vallen onder interne bedrijfsvoering", zei ze in het debat over de problemen bij de spoorbeheerder.
De oppositie vindt dat Mansveld de uitgelekte stukken meteen naar de Kamer had moeten sturen. Pas nadat De Telegraaf ze vanochtend had gepubliceerd, vroeg ze het rapport op bij ProRail en stuurde ze het voor het debat naar de Kamer.
Mansveld zei in het debat dat de aandeelhoudersvergadering van ProRail een maand is uitgesteld, zodat het rapport nog kon worden meegenomen. Een deel van de oppositie wilde precies weten wat er bij die vergadering gezegd is, en vroeg om het debat te schorsen zodat de notulen opgevraagd konden worden. Een meerderheid in de Kamer voelde daar niets voor.
Bedrijfsvoering
Mansveld benadrukte dat het rapport gedeeld is met alle onderdelen van ProRail, waaronder de accountant en de auditcommissie. "Ik denk dat de stukken bij de bedrijfsvoering van ProRail horen."
De staatssecretaris hamerde erop dat ProRail op een goede manier is omgegaan met de kritiek en stelt dat de verbeterpunten uit het rapport zijn opgenomen in een verbeterplan.
Tekort
Het debat ging ook over het tekort van 475 miljoen euro dat zich mogelijk tussen 2018 en 2028 voordoet bij het onderhoud van het spoor.
Volgens Mansveld staat dat bedrag nog niet vast, en zijn er verschillende factoren, waaronder de indexering, die bepalen of het tekort ook daadwerkelijk zal ontstaan. De staatssecretaris heeft aan ProRail gevraagd welke maatregelen het bedrijf kan nemen.