Veel schippers nog midden in de crisis
De crisis heeft gezorgd voor een grote sanering in de binnenvaart. Veel schippers zijn gestopt en de schepen die nog wel in de vaart zijn kunnen maar met moeite het hoofd boven water houden.
Volgens Janneke Gramberg van de Binnenvaartorganisatie Vivaart werken veel schippers nog steeds onder de kostprijs. "Je ziet wel dat de markt aantrekt, maar de binnenvaart concurreert met vrachtwagens en dat doen ze op prijs, waardoor het geen vetpot is."
Malaise
Schippers die hun schip al voor de crisis hadden afbetaald hebben geen zorgen, maar dat zijn er niet veel, weet Gramberg. "De crisis heeft hard toegeslagen. Over water worden veel grondstoffen zoals zand vervoerd, maar ook containers. Als er dan malaise in de bouw is, merk je dat meteen op het water."
Vooral bij de Kempenaars, een vrachtschip dat speciaal voor de Brabantse en Vlaamse kanalen is gebouwd, is een sanering gaande. "Het loont niet meer", zegt Gramberg. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het niet alleen de crisis is. "Er zijn ook veel regels bijgekomen waar de schippers niet aan kunnen of willen voldoen."
Niveau
De overheid stelt steeds strengere eisen aan de lading, maar ook aan de veiligheid. "Er zijn nieuwe regels voor de stahoogte in de kajuit en dat vergt investeringen. Op het gebied van signalering op het water zijn er nieuwe richtlijnen en ook dat brengt weer extra lasten met zich mee. De bemoeienis van de overheid in Den Haag en vanuit Brussel is groot", klaagt ze.
De verwachtingen voor de komende tijd zijn wel positief. In alle analyses en toekomstscenario's groeit de binnenvaart. "Dat is waar", erkent de deskundige. "Maar we zullen nooit meer op het niveau van voor de crisis uitkomen."