Marieke de Vries / NOS

Het dodenaantal na de explosies in Tianjin is volgens Chinese staatsmedia opgelopen tot 44. Ook zijn er honderden gewonden, van wie 66 in kritieke toestand. Bij daglicht wordt langzaam duidelijk hoe groot de schade in de Chinese havenstad is.

De knal heeft in een straal van 10 kilometer van het opslagbedrijf grote schade aangericht. Op een afstand van drie kilometer is al het glas uit de gebouwen geblazen, alle zes omliggende bedrijven zijn compleet in puin. "Het is een enorme ravage in het havengebied", zegt correspondent Marieke de Vries, die inmiddels in Tianjin is.

De ontploffingen waren gisteravond in een containerterminal in de haven waar brandbare stoffen worden overgeslagen. Na de explosies brak er een grote brand uit. Op een zeker moment is gestopt met blussen, omdat onduidelijk was wat er precies in de containers brandde.

NOS

De Chinese overheid heeft een team van wapenexperts van het leger naar de rampplek gestuurd om te onderzoeken wat er precies heeft gebrand. Vermoed wordt dat er cyanide in de vrachtcontainers heeft gezeten, een zeer giftige stof die in de wijde omgeving te ruiken is. "Wie in de buurt komt, moet een gasmasker dragen", vertelt De Vries.

Het is nog onbekend wat de oorzaak van de brand is.

Vergelijkbaar met de Europoort

Het aantal doden en gewonden fluctueert. Het genoemde aantal slachtoffers kan door de Chinese overheid bewust lager worden gehouden, zegt De Vries. "Zo denken ze de rust te bewaren. Een van de omliggende ziekenhuizen meldt dat er alleen al in hun mortuarium veertig lichamen zijn geborgen."

De overheid wil zoveel mogelijk controleren en regisseren wat er naar buiten wordt gebracht, ook om eventuele grote kritiek te voorkomen. De Vries: "Tianjin staat onder direct bestuur van Peking. Dat maakt dat de regering dus aansprakelijk is voor deze ramp. Ze zullen terughoudend blijven met informatie, om ook hun eigen verantwoordelijkheid niet al te duidelijk te laten zijn."

Onze correspondent Marieke de Vries rijdt nu in het getroffen gebied, volg op Twitter wat ze ziet. 

STER reclame