ANP

Of de beelden van privégesprekken tussen Onno Hoes en een 20-jarige man in de toekomst niet meer via zoekmachines te vinden zijn, hangt er helemaal van af of PowNed meewerkt. Dat zegt universitair hoofddocent internetrecht Bart Schermer van de Universiteit Leiden. "De omroep zou moeten kunnen aangeven om welke beelden het gaat, maar stelt dat niet duidelijk is gemaakt waar die precies op internet staan."

Vandaag bepaalde de rechter dat de beelden van PowNed nooit uitgezonden hadden mogen worden. De omroep moet er ook voor zorgen dat de beelden niet meer in zoekmachines op internet te vinden zijn. Omdat de advocaat van Hoes niet duidelijk genoeg heeft gemaakt waar de beelden op internet te vinden zijn, is de kans groot dat Yahoo en Google dat niet zullen doen, zegt de advocaat van de omroep.

Traineren

Daardoor is ruimte ontstaan voor PowNed om de zaak te traineren, zegt Schermer. "Ze kunnen in ieder geval tot aan de definitieve uitspraak zeggen dat het niet duidelijk is welke zoekresultaten precies verwijderd moeten worden. Maar de opdracht van de rechter lijkt mij redelijk duidelijk: het gaat om fragmenten van de uitzending van 3 december 2013. Als ze weigeren dan kunnen ze een dwangsom tegemoetzien."

Mocht dat gebeuren, dan heeft de advocaat van PowNed al aangegeven dat de omroep daartegen in hoger beroep zal gaan.

Wat ook opvalt aan de uitspraak is dat de rechter aan PowNed heeft opgelegd een verzoek bij de internetzoekmachines in te dienen, zegt Schermer. "In veel gevallen wordt dat door de partij zelf gedaan die het materiaal weg wil hebben. Nu heeft de rechter die taak opgedragen aan de partij die het daar niet mee eens is."

Mogelijkheden

Als PowNed wel meewerkt, zijn er verschillende mogelijkheden om bij de zoekmachines aan te geven welke zoekresultaten verwijderd moeten worden. De omroep kan linkjes naar sites waar het materiaal te vinden is doorgeven aan de zoekmachines en zoektermen vermelden waarmee de informatie gevonden kan worden.

Mocht PowNed niet duidelijk genoeg aan Google en Yahoo maken om welk materiaal het gaat, dan is de kans groot dat die de zoekresultaten niet gaan verwijderen, zegt hij.

Mochten Google en Yahoo besluiten om de zoekresultaten wel te verwijderen, dan is het materiaal overigens niet helemaal van internet verdwenen. "De filmpjes bestaan nog gewoon", zegt Schermer. "Ze zijn alleen uit de zoekindex verdwenen en daardoor niet makkelijk meer te vinden. Als je het beeld echt helemaal van internet af wil hebben, dan wordt dat heel lastig. Dat is bijna niet te doen."

STER reclame