Een scanner bij de SVB NOS

Pgb-zorgverleners die nog niet zijn uitbetaald, krijgen regelmatig van de Sociale Verzekeringsbank te horen dat dat komt doordat ze hun documenten hebben ingevuld met een blauwe pen. De scanner waar alle stukken doorheen moeten, zou blauwe letters niet goed kunnen lezen.

De Sociale Verzekeringsbank bevestigt dat er problemen zijn. "Het is algemeen bekend dat documenten waarop met blauwe inkt is geschreven, na het inscannen soms moeilijk leesbaar zijn", zegt woordvoerder Werner van Bastelaar. "We vragen budgethouders en zorgverleners dan ook om, bij documenten die voor de uitbetaling van persoonsgebonden budgetten worden aangeleverd, liever geen blauwe inkt te gebruiken. De belangenvereniging Per Saldo is hierover geïnformeerd."

Belangenvereniging Per Saldo reageert verbaasd. Woordvoerder Stans Damen zegt dat de SVB de afgelopen maanden nooit officieel heeft gezegd dat mensen geen blauwe pen moeten gebruiken.

Advies

Per Saldo gaat de achterban adviseren om altijd een zwarte pen te gebruiken, bijvoorbeeld wanneer handtekeningen worden gezet onder een declaratie. Als de handtekening voor de scanner niet zichtbaar is, volgt geen betaling.

Sinds de afhandeling van de declaraties begin dit jaar werd overgenomen door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) regent het klachten. Gisteren zegde een deel van de Kamer het vertrouwen op in staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid. Die zou niet in staat zijn om de problemen met de achterblijvende betalingen op te lossen.

'Geen gevolgen'

Op de website van de SVB is nergens te lezen dat mensen beter geen blauwe pen kunnen gebruiken. Volgens de SVB is dat logisch, "want het gebruik van blauwe inkt heeft geen gevolgen voor de uitbetalingen aan zorgverleners". "Indien een scan moeilijk leesbaar is, wordt gewerkt aan de hand van het originele document", aldus Van Bastelaar. 

Maar of dat originele document eenvoudig is terug te vinden in het archief van de SVB, valt te betwijfelen. Bij de Sociale Verzekeringsbank komen dagelijks duizenden brieven binnen.

Spoedbetalingen

De NOS kreeg deze week een tip van verpleegkundige Jorg Camphens. Hij was eergisteren op bezoek bij de SVB in Utrecht, om de chaos op te lossen waarin een 41-jarige ALS-patiënt van hem terecht is gekomen. De man uit Den Haag heeft 24 uur per dag zorg nodig en heeft daarom zeven zorgverleners. Een aantal van hen heeft de afgelopen maanden geen of te weinig salaris ontvangen, bleek in de Nieuwsuur-uitzending van dinsdag.

Tijdens het gesprek bij de SVB kreeg Camphens te horen dat de problemen werden veroorzaakt door de blauwe inkt op de documenten. Meteen daarna heeft de SVB vier spoedbetalingen gedaan aan de betrokken zorgverleners.

'Maakt niet uit'

Een medewerker van Scannercenter.nl kan de bewering van de SVB over de blauwe inkt niet plaatsen. "Het maakt niet uit of je blauwe inkt of zwarte inkt gebruikt", zegt hij. "Beide kleuren worden bij printen of scannen gewoon zwart. Als je een rode of groene pen gebruikt, wordt de tekst mogelijk grijs en is dan minder goed te lezen. Bij blauw is dat niet het geval."

Volgens hem kan het wel zo zijn dat sommige instanties of bedrijven werken met scanners waar verouderde software inzit. "Dan is de informatie misschien slecht te lezen. Maar dan gaat het echt om sterk verouderde software. Tegenwoordig kun je zelfs met je smartphone heel goed scannen."

STER reclame