Dit is een nieuwsbericht van
Rijnmond

Niet alleen op Schiphol, ook op Rotterdam The Hague Airport hebben koffersjouwers 'een hondenbaan'

Koffersjouwers leveren een 'olympische prestatie, maar krijgen er geen medaille voor'. Met veel te weinig mensen en zwaar onderbetaald moeten ze de bagage van duizenden vakantiegangers afhandelen. Op Schiphol loopt dat volledig uit de hand, op Rotterdam The Hague Airport oogt het rustig maar piept en kraakt het ook aan alle kanten.

Grote opluchting verschijnt op de gezichten van de reizigers als ze arriveren. “Wat een oase van rust”, zeggen meerdere vakantiegangers. Ze hebben de afgelopen dagen de beelden van ellenlange rijen, bomvolle vertrekhallen en geannuleerde vluchten op Schiphol gezien en zijn voor de zekerheid eerder van huis vertrokken.

Maar in Rotterdam verloopt het inchecken soepel, op een paar korte rijen na. “De drukte valt reuze mee. We zijn blij dat we vanaf Rotterdam vliegen. Als we naar Amsterdam hadden gemoeten, was het wel spannend geworden”, zegt een ontspannen moeder die met haar familie een weekje naar Kreta gaat.

Toevallig via Rotterdam

De meeste reizigers hebben hun reis toevallig via Rotterdam geboekt en hebben dus mazzel dat ze de snelkookpan op Schiphol ontlopen. “Gelukkig dat we in Rotterdam al geboekt hadden. Maar dat had net zo goed Schiphol kunnen zijn”, vertelt een vader die met zijn gezin naar het Griekse Kos reist. “Dan was het een stuk chaotischer begonnen. Maar ja, het is vakantie. Dus we hebben alle tijd.”

Familie van Dijk uit Leiderdorp gaat weekje naar Kos en is blij dat ze vanaf Rotterdam vertrekken

Rotterdam The Hague Airport lijkt het beter onder controle te hebben dan Schiphol. Maar achter de schermen spelen dezelfde problemen. Ook hier is een groot tekort aan grondpersoneel en koffersjouwers. “Er wordt notoir onderbetaald en de werkdruk is structureel te hoog”, zegt Jaap de Bie van vakbond FNV Luchtvaart. Hij sprak met meerdere medewerkers van de luchthaven en die maken zich grote zorgen.

Olympische prestatie zonder medaille

De vakbondsman roemt de koffersjouwers die een “olympische prestatie neerzetten zonder daar een medaille voor te krijgen.” De werkomstandigheden zijn pittig en het verdient slecht: vaak maar twee dubbeltjes meer dan het minimumloon. “Het is een hondenbaan”, beaamt de vakbondsvertegenwoordiger. “Je moet met grote en zware koffers sjouwen in ruimtes waar je je niet goed in kan bewegen.”

Drukte op Rotterdam The Hague Airport valt mee, maar koffersjouwers hebben het zwaar

De lage lonen komen door jarenlange concurrentie tussen verschillende bedrijven die de grondafhandeling op de luchthavens regelen. “Die hebben geconcurreerd op prijs en niet op kwaliteit”, vertelt de FNV-man. Tijdens de coronapandemie kwam het vliegverkeer stil te liggen, werden medewerkers massaal ontslagen en moesten ze op zoek naar ander werk. Dat bleek beter uit te pakken. “Ze hebben ontdekt dat ze ergens anders beter betaald krijgen en het werk minder zwaar is.”

Al jaren gewaarschuwd

Nu alles weer mag en heel veel mensen behoefte hebben aan een zonvakantie raken de vliegvelden overbelast, omdat het grondpersoneel niet aan te slepen is. “Wij hebben hier als FNV al een jaar geleden voor gewaarschuwd. Maar de luchthavens en de werkgevers hebben daar niets mee gedaan”, zegt de vakbondsman. Voor grondpersoneel gaan de salarissen omhoog. Alleen dat duurt nog een tijdje en dat gaat stapsgewijs. “Voor nu en de zomervakantie is dat geen oplossing”, vervolgt de vakbondsman.

Op de Rotterdamse luchthaven wordt omgeroepen dat “de bagageafhandeling vandaag wat langer duurt. Hiervoor onze excuses.” Een half uur tot een uur vertraging is op Rotterdam niet ongewoon tijdens de meivakantie. Maar de drukte blijft beheersbaar. “We hebben geen excessen zoals op Schiphol”, zegt woordvoerder Raymond de Jong.

De Rotterdamse luchthaven neemt zelfs een aantal vluchten van Schiphol over. Maar dat blijft beperkt, onder meer vanwege een gebrek aan bagage- en securitypersoneel.

Een rustig vliegveld in tijden van corona

De woordvoerder van de Rotterdamse luchthaven wil zich niet mengen in de discussie over de slechte betaling van het grondpersoneel. “Die zijn in dienst van onze partners die de afhandeling regelen en daar gaan wij niet over.” Hij vindt dat iedereen een goed salaris verdient, ongeacht het werk dat zij doen.

Met de zomer opgelost?

Vakbondsman Jaap de Bie zegt dat de luchthavens wel degelijk een rol hebben bij een goede betaling en goede werkomstandigheden van het grondpersoneel. “Als de luchthavens en de overheid het echt willen en als ze er geld voor reserveren, is er veel mogelijk”, benadrukt de FNV-vertegenwoordiger van de luchtvaart. De vakbond stelt de werkgevers van het grondpersoneel een aantal eisen die ze op korte termijn moeten inwilligen.

Sandra uit Oudenhoorn gaat met familie naar Malaga

De reizigers gunnen het grondpersoneel betere arbeidsomstandigheden en een beter salaris. Ze zijn kritisch en vinden dat de luchthavens de boel uit de hand hebben laten lopen. “Net nu we weer weg kunnen, hadden ze daar wel beter op in kunnen spelen”, vindt Sandra uit Oudenhoorn. Zij vliegt met familie naar Malaga. Ze was eerder van huis vertrokken en op de luchthaven blijkt de vlucht vertraagd. Maar ze blijft optimistisch. “Dat wordt nog ruim vier uur wachten. Maar het is vakantie en we gaan hier gewoon in het zonnetje zitten op het terras.”

De reizigers hopen dat de problemen op korte termijn worden opgelost, maar hebben daar een hard hoofd in. "Straks met de zomer wordt het wel erg spannend. Het zou mooi zijn als ze wat aan de salarissen kunnen doen maar ik weet niet of dat op korte termijn gaat helpen”, zegt Jessica uit Nieuwerkerk aan de IJssel.

Excuses van Schiphol

Schiphol heeft excuses aangeboden voor de chaos en de wachttijden op de luchthaven in Amsterdam. Daarnaast wil de luchthaven het personeel beter gaan betalen om zo meer beveiligers en bagagepersoneel aan te trekken. Dat heeft Schiphol-topman Dick Benschop gezegd, meldt de NOS. Die toezegging gaat niet over het personeel op de Rotterdamse luchthaven.

Deel artikel: