Iris de Graaf
redacteur NOS Stories
Iris de Graaf
redacteur NOS Stories
Steeds vaker zijn jongeren bereid honderden euro's af te tikken voor een paar sneakers waar er maar een aantal van beschikbaar zijn. Sommigen jagen er een erfenis doorheen, vliegen er de wereld voor over of kamperen een week voor een winkel om dat éne limited paar te bemachtigen.
Winkels en merken spelen op die hype in: uit onderzoek van NOS Stories blijkt dat uit het zicht een handel is ontstaan tussen medewerkers van schoenenwinkels en doorverkopers. Zo worden schoenenprijzen van 150 euro opgedreven tot soms duizenden euro's.
Hoe dat gaat, zie je in deze video:
Grote merken weten een hype rond een schoen te creëren door van één type maar heel weinig op de markt te brengen. Winkels die deze sneakers verkopen, zo'n tien in Nederland, krijgen van elke maat ongeveer één paar.
Vaak werken grote merken samen met ontwerpers en worden de schoenen van tevoren verspreid onder influencers en artiesten. Sneakerfans doen er vervolgens alles voor om die ene sneaker te bemachtigen. Zo ontstaat een grotere vraag naar de schoen dan er aanbod is.
Echte fans bouwen zo sneakercollecties op die duizenden euro's waard zijn: "Mijn collectie gaat wel richting de 30.000 euro", vertelt Michelle. "Het zijn echt m'n kindjes", vertelt influencer en sneakerverzamelaar Ginney Noa. "Met één paar was ik zelfs zó blij, dat ik ermee ging slapen."
Je kunt niet zomaar de stad inlopen om een limited sneaker te kopen. Winkels organiseren raffles, dat zijn loterijen waar je je ver van tevoren voor moet inschrijven, of ze laten mensen voor de deur kamperen. Als je dan alsnog achter het net vist, is je enige optie ze van iemand anders over te kopen.
Je komt dan uit bij de zogenoemde resellers. Zij staan vooraan in de rij bij elke release, of hebben mensen in dienst die voor hen op straat slapen. Ex-reseller Ozan vertelt: "Ik had twintig mensen voor mij werken, zij kopen sneakers op bij de lancering of via Marktplaats." Hij verkocht ze daarna door met winst.
Maar dat is niet de enige manier hoe resellers aan hun zeldzame sneakers komen. Ozan: "Als je een medewerker van een sneakerwinkel kent, ben je binnen. Die kan de sneaker niet zelf kopen en doorverkopen, dat heeft z'n baas direct door. Ik stelde dan voor: als ik je 20 euro geef, laat je mij die schoen winnen. Ik verkoop die schoen door en jij deelt mee in de winst."
Sneakerwinkels werken op die manier min of meer mee aan resellen. Maar als we een rondje bellen langs die exclusieve winkels, beweren de meeste dat het anders ligt. Doorgeven aan resellers noemen ze een no-go, maar er worden inderdaad schoenen achtergehouden voor personeel. "Meestal zijn er per release twee paartjes voor ons", zegt iemand van zo'n sneakerwinkel tegen ons.
Ook een andere geeft dat aan. "Natuurlijk houdt een winkel weleens schoenen achter voor personeel. Dat zit een beetje in de aard." En zo kan die sneaker dus via-via alsnog bij resellers terechtkomen.
Mensen laten kamperen voor de deur klinkt eerlijker: wie het eerst komt, krijgt de sneakers. "Maar ook daar komen resellers op af. Dan kunnen ze daarna de schoen doorverkopen voor het dubbele. Dat voelt wel zuur. Eigenlijk wil je alleen verkopen aan de echte fans, maar dit voorkom je niet."