'Ik moest op één dag twaalf abonnementen afsluiten'

  • Ardi Vleugels

    Research-redacteur zorg

  • Ardi Vleugels

    Research-redacteur zorg

Torenhoge schulden, omdat je verleid en uiteindelijk gedwongen bent om een reeks telefoonabonnementen voor oplichters af te sluiten. Het overkomt zeker honderden jongeren per jaar. Drie slachtoffers van deze zogenoemde creditboys vertelden NOS op 3 anoniem hun verhaal.

Tien abonnementen in twee weken tijd of zelfs twaalf abonnementen op een dag. De slachtoffers moesten van winkel naar winkel om nieuwe telefoons te krijgen. En die werden buiten direct ingenomen door oplichters, die ze doorverkochten.

De slachtoffers waren allemaal 18 en zetten zelf hun handtekening onder het contract. "Maar het voelde niet alsof ik nee kon zeggen", vertelt een van hen. Nu heeft hij duizenden euro's schuld en moet voor de rechter komen voor fraude.

Die eerste keer deed hij mee, omdat de jongen die het vroeg, anders 'op straat zou moeten slapen'. De oplichters beloofden dat hij nooit echt zou hoeven betalen voor de telefoons; zijn naam zou later 'uit het systeem' worden gehaald. Na die eerste keer werd dat het standaard dreigement: als je niet meewerkt, halen wij je tóch niet uit het systeem.

"Maar het werd steeds dreigender", zegt hij. De jongens spraken bijvoorbeeld over de geweren die ze hadden of wilden aanschaffen. Hij werd bang. "Ik dacht niet echt meer na. Ik deed het gewoon. Ik kende die gasten nauwelijks en was bang dat ze achter me aan zouden komen ofzo."

Ze gaf me ook de hele tijd complimentjes: 'je ziet er leuk uit, leuke jurk, waar heb je die gekocht?

Een van de slachtoffers

Een ander meisje vertelt dat haar beloofd was dat ze een nieuwe baan zou krijgen. "Ik was net ontslagen bij de Albert Heijn en volop aan het solliciteren. Toen werd ik benaderd door een vrouw die zei dat ze manager was bij KPN. Ze wilde afspreken op Utrecht Centraal. Ik stond te popelen en zij had een heel sterk verhaal, waterdicht."

De zogenaamde KPN-manager zei dat ze telefoons van de concurrent moest regelen, omdat haar baas daar dingen over wilde weten. "Daar zit een bepaalde chip in die heel veel info bevat, zei ze tegen me. Daarna gaan we alles ongedaan maken, geen zorgen. Dit doen we vaker, we zijn echt ervaren."

Die vrouw was steeds aan het bellen met een man, vertelt ze. "Dat vond ik op een gegeven moment wel vreemd. Ik vroeg: met wie praat je de hele tijd. Zij zei alleen maar, je doet het hartstikke goed, alles komt goed. Ze gaf me ook de hele tijd complimentjes: 'je ziet er leuk uit, leuke jurk, waar heb je die gekocht?'"

Mentaal kapot

Een andere jongen was tot twee keer toe slachtoffer. De laatste keer in juni. Zijn vader vertelt dat zijn zoon er mentaal kapot van is. De jongens deden zich voor als vrienden, maar misbruikten hem. "De oplichters lieten de contracten maanden later ingaan, dus ik weet nog niet hoe groot de schade is. Dat kan rond de 10.000 euro zijn."

Camerabeelden van de winkels zijn bij het uitkomen van de fraude vaak inmiddels al gewist. "Die ronselaars gaan echt heel ingenieus te werk", zegt hij. Zijn zoon is ook bedreigd om er niet over te praten.

Allemaal hebben ze veel spijt van wat ze hebben gedaan. En ze voelen nog iedere dag de gevolgen. Mijn toekomst is kapot, zegt een jongen. Hij wil er eigenlijk niet over nadenken. "Ik wil gewoon dat het voorbij is. Het levert vet veel stress op."

Het meisje vertelt dat ze zich vooral heel erg schaamde. "Toen ik besefte wat er was gebeurd, raakte ik in een shock. Ik vertelde het niemand. Dat hield ik heel lang vol. Je voelt je heel dom. Ik kon alleen maar huilen."

Er zijn ook veel vragen bij de slachtoffers. Waarom worden we hier niet voor gewaarschuwd op school? Waarom kunnen providers niet bij elkaar zien welke abonnementen iemand al heeft? En vooral: hoe groot gaat de schade precies zijn?

We spraken met meerdere slachtoffers van de creditboys. Een sloot meerdere abonnementen af in een paar weken, en zit nu met enorme schulden opgezadeld. In de video hieronder vertelt hij daar meer over.

Portret creditboyslachtoffers

Deel artikel: