NOSop3

Nederlandse Rami (29) wint 'Oscar' van de game-industrie

Aangepast
NOS
Geschreven door
Roel van Niekerk
redacteur NOS op 3

"Het zijn een beetje de Oscars van de game-industrie", zegt Rami Ismail, pas 29 jaar. Vanavond krijgt hij in San Francisco de Ambassador Award. Omdat hij al jaren de hele wereld overvliegt om mensen in ontwikkelingslanden te helpen bij het maken van games.

Rami is een succesvolle gameontwikkelaar, een van de twee oprichters van studio Vlambeer. In 2013 scoorde die studio een dikke hit met Ridiculous Fishing, een game die Apple's Game of the Year Award won. "Toen hadden we geld", vertelt Rami. "En daarmee vlieg ik nu naar plekken waar games maken niet vanzelfsprekend is, zoals Brazilië, Jordanië of Uruguay."

Rami is half-Nederlands, half-Egyptisch. "Als ik een schietspel deed, speelde ik de westerling en schoot ik op de Arabier. Dan krijg je toch het gevoel dat het medium wat mist. En games zijn universeel, juist de perfecte plek om toenadering te zoeken."

In de video hieronder vertelt Rami onder meer over een oorlogsgame uit Polen, waarin je niet moet schieten maar moet overleven.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Een Black Panther van videogames kijk ik heel erg naar uit'

Rami is zelden in Nederland, afspraken voor interviews moet je een maand van tevoren maken. Hij spreekt overal op conferenties en vliegt een paar keer per jaar naar de studio's die hij ondersteunt. Iedere keer als hij daar terugkomt, is hij verrast door hun vooruitgang.

"Ik werk voor een groep mensen die bijna onzichtbaar is in de game-industrie", zegt Rami. "De mensen buiten Europa, Amerika en Japan, het land van Sony en Nintendo. Mensen daar maken games die wij niet kunnen maken, omdat ze een andere cultuur hebben, een andere geschiedenis. Daar zitten de nieuwe ideeën. Dus ook de nieuwe spelvormen en karakters."

"Overal waar ik kom, zie ik hoop. Ik ben in gebieden geweest waar het absoluut niet veilig was, burgeroorlog. Waar ik ook naartoe ga, staan kinderen te spelen, al is het een balletje trappen. En ze spelen games om even de problemen te vergeten, de held te kunnen zijn. En dat zorgt voor mij elke keer weer voor een glimlach."

Ik heb vaker in The New York Times gestaan dan in Nederlandse kranten.

Game-maker Rami Ismail

Rami vindt dat de Nederlandse game-industrie in de underdog-positie zit. "Nederland heeft qua kunst en design voor mij altijd gestaan voor progressief denken, dingen durven, een beetje recalcitrant. Qua games is dat nu ook zo: we maken dingen die nergens anders gemaakt kunnen worden."

Maar we omarmen de gamecultuur nog niet, zegt Rami. "Ik heb vaker in The New York Times gestaan dan in Nederlandse kranten. Als een Nederlands bandje een hit heeft in Duitsland, komen ze aan tafel bij de grote talkshows. Maar als je als Nederlandse studio Game of the Year wint, mag je even 30 seconden aanschuiven. Dat maakt me verdrietig."

Rami Ismail
@tha_rami
This seems so lovely, a game exploring the mythology of the Tarahumara people, made by Mexican game studio @LienzoMx. I'm super excited to get playing and learn about more cultures and mythologies. https://t.co/7Pce7FZSom
9 maanden geleden

Rami organiseert elk jaar op de GDC een panel. "Dan selecteer ik zes mensen uit gebieden waarbij mensen niet meteen aan games denken: Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten, Oost-Europa en Azië. Die vliegen we op onze kosten naar San Francisco. Dat panel is heel belangrijk voor mij. Die mensen die daar spreken, komen terug met een netwerk, met kennis, met kansen."

Rami Ismail
@tha_rami
You have to be kidding me. I have a fifth visa rejection, another of my original 6 speakers. That makes for 5 rejections, 4 of the original speakers, and one of the backup speakers. #1reasontobe
9 maanden geleden

Dit jaar was lastig voor het panel. Van de zes sprekers kregen er vier geen visum. "Ik mag mensen dan mailen dat ze een kans krijgen om te komen, om een week later een mail terug te krijgen dat ze niet kunnen vanwege papierwerk. Ik heb er drie vervangen, maar nu, een week van tevoren, ben ik nog bezig met een laatste spreker regelen. Simpelweg omdat de visa's van niet-westerse landen naar het Westen zo ontzettend moeilijk zijn geworden. Dat doet ontzettend pijn."

"Het hele idee van computers, games en internet was dat die de wereld zouden verbinden. En misschien doen de kabels dat wel, maar voor mensen geldt dat niet. Toen ik een jochie was wilde ik graag games maken. Maar ik denk dat het idee dat ik anderen kan helpen bij het maken van games misschien wel belangrijker voor me is geworden."

Rami krijgt de prijs op de belangrijkste gamebeurs voor ontwikkelaars, de Game Developer's Conference in San Francisco. Daar worden twee grote prijzen uitgereikt voor personen tijdens de Game Developers Choice Awards: de Lifetime Achievement Award en de Ambassador Award. Rami krijgt dus die laatste.

Normaal gesproken wordt ook de Pioneer Award uitgereikt, voor een grote technische doorbraak, maar die uitreiking gaat dit jaar niet door, omdat de winnaar wordt beschuldigd van ongewenst gedrag richting vrouwen bij zijn bedrijf Atari.

Ook games vallen in de prijzen. Het NederlandseHorizon Zero Dawn is genomineerd voor Game of the Year, Best Audio, Best Design, Best Narrative, Best Technology en Best Visual Art.