NOSop3

NOSop3

Zo maakte deze Nederlandse studio een van de grootste games van het jaar

Aangepast
Guerrilla Games

Het is een beetje alsof een Nederlandse filmstudio de nieuwe Star Wars maakt. Zo groot is de nieuwe PlayStation-game Horizon Zero Dawn. En die wordt niet gemaakt in Amerika of Japan, maar gewoon hier, op de Herengracht in Amsterdam, door ontwikkelaar Guerrilla Games.

Een megaproductie is het, meer dan 45 miljoen euro kostte de game - een veelvoud van bijvoorbeeld de 18 miljoen voor de film Zwartboek. Honderden mensen van allerlei nationaliteiten werkten er maar liefst zes jaar aan.

Wij gingen langs in Amsterdam om te kijken hoe dat nou gaat, zo'n immense game ontwerpen.

In Horizon Zero Dawn volg je Aloy, een jager die moet zien te overleven in een post-apocalyptische wereld. Je vecht tegen robotdieren die inmiddels de planeet hebben overgenomen.

En die wereld is immens. Het duurt uren om door de hele omgeving te lopen. "Onze inspiratie is de BBC-serie Planet Earth. We wilden eigenlijk gewoon dat alles wat je ziet zo mooi is als in die serie. Of het nou zonnig is, regent of sneeuwt", vertelt Angie Smets, de uitvoerend producent van het spel.

Ik heb familieleden die nog steeds denken dat ik met drie jongens op een zolderkamer zit.

Angie Smets, uitvoerend producent

En dat is heel veel werk. Want elk grassprietje, elke robot en alle karakters moeten worden ontworpen. Sommige ontwerpers hebben jaren alleen maar bomen ontworpen. Anderen zijn al zes jaar de bewegingen van alle 26 robot-dino’s aan het animeren.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Zo wek je een robot tot leven

"Veel mensen hebben niet door hoe groot de productie van een spel is", vertelt Angie. "Mijn tante vroeg laatst of het niet tijd werd dat ik een keer een serieuze baan ging zoeken. Ik heb familieleden die nog steeds denken dat ik met drie jongens op een zolderkamer zit."

Zes jaar werk

Alleen het hoofdpersonage Aloy was al zes jaar werk. Elf afdelingen waren er nodig om haar te ontwerpen. "Hoeveel verschillende mensen er precies aan hebben gewerkt is lastig te zeggen, maar dat zouden er wel eens rond de 35 kunnen zijn", vertelt Angie. 

En dat zijn dan mensen uit allerlei disciplines: van ontwerpers tot programmeurs en ook drie verschillende acteurs: de Amerikaanse Ashley Burch doet de stem van Aloy, de Nederlandse actrice Hannah Hoekstra stond model voor haar gezicht en een freerunner doet haar bewegingen.

De Nederlandse actrice Hannah Hoekstra stond model voor het gezicht van Aloy ANP

"Op het toppunt van de productie werkten er 250 mensen tegelijkertijd aan Horizon Zero Dawn", zegt Angie. Dat was de laatste drie jaar zo. Guerrilla werkte ook nog met een honderdtal designers in China. En in Liverpool zaten 80 mensen simpelweg de hele dag te spelen om fouten te ontdekken.

Al dat werk lijkt zijn vruchten te hebben afgeworpen, want het spel wordt overladen door positieve en jubelende reviews. En sommige gamers noemen het nu al de game van het jaar. 

Shubham Dhuri
@shubham151999
Feel so good for @Guerrilla I knew this game Would be the game of the year when they showed us at E3!! CAN'T WAIT TO PLAY #HorizonZeroDawn
2 jaar geleden

Guerrilla begon in de jaren 90 op zolderkamers met de ontwikkeling van Gameboy-games, maar de studio groeide snel. Hun eerste grote game was Killzone voor de Playstation 2. Van dat spel werden wereldwijd meer dan een miljoen exemplaren verkocht. Sony was onder de indruk, en in 2005 besloot het bedrijf Guerrilla te kopen.