Zelden is een hype zo groot als nu bij de game Fortnite: Battle Royale. De game is in korte tijd uitgegroeid tot een van de populairste games ter wereld met meer dan 40 miljoen spelers. En zelfs de grootste sterren doen mee.
Samen met één van de populairste gamers van dit moment, speelden rappers Drake, Travis Scott en NFL-sterspeler Juju Smith-Schutser de game op Twitch, een soort YouTube voor gamers. De livestream werd door meer dan 600.000 mensen bekeken en brak het vorige record met meer dan 200.000 views.
Voor we verder gaan: waar hebben we het eigenlijk over als het over Fortnite: Battle Royale gaat?
Fortnite kwam vorig jaar uit en is gratis. De makers verdienen geld met de verkoop van skins, een nieuw uiterlijk voor het karakter waar je mee speelt.
Verder in dit stuk vertellen een bekende gamer en een game-deskundige hoe het kan dat de game tot onbereikbare hoogte is gestegen. Maar eerst:
Fortnite: Battle Royale heeft een simpel concept: honderd spelers worden op één hoop gegooid en strijden met elkaar tot er eentje overblijft. Ze worden gedropt op een groot eiland waar allerlei wapens en andere objecten verspreid liggen.
Daarmee moeten ze zichzelf bewapenen, terwijl ze omgeving en gebouwen verkennen. Belangrijk: terwijl de tijd verstrijkt, wordt het gebied waarin je speelt steeds kleiner. Spelers worden dus gedwongen om met elkaar de strijd aan te gaan.
Dat is geen nieuw idee. Vorig jaar maakte PlayerUnknown's Battleground (PUBG) dit spelconcept al populair bij het grote publiek. Maar een stuk grauwer en met meer bugs.
Fortnite speelde handig op de gebreken van PUBG in. De makers kwamen met een nieuwe gratis versie die qua gameplay veel op PlayerUnknown leek: Fortnite: Battle Royale.
Ze lijken op elkaar, maar Fortnite is wel veel cartoon-achtiger en kindvriendelijker dan PlayerUnknown's Battleground.
Die versie heeft PlayerUnknown's Battleground nu van zijn troon gestoten. Die laatste kwam alleen uit voor de pc en de Xbox, terwijl de Fortnite-spelers ook kunnen gamen op andere platforms, zoals de Playstation en zelfs mobiel. Volgens de ontwikkelaars van PlayerUnknown's Battleground heeft het alle schijn van plagiaat.
Nu je een idee hebt van hoe Fortnite: Battle Royale werkt: hoe kan het dat deze game zo populair is onder jongeren?
YouTuber Roy Beszelsen (20) heeft zijn werk gemaakt van het spelen van Fortnite: Battle Royale. Hij stopte met zijn studie en verdient nu grof geld met de game. Hoeveel wil hij niet zeggen, maar in een paar maanden kon-ie er makkelijk een nieuwe auto van kopen.
Dat geld verdient hij door de game te livestreamen op YouTube. Views leveren geld op en daarbovenop krijgt hij donaties van fans. Er zijn er zo'n 200.000 geabonneerd op zijn kanaal. "Ik ben begonnen met het livestreamen van GTA V. Toen had ik zo'n 100.000 abonnees. Nadat ik eind vorig jaar ben begonnen met Fortnite zijn er dus honderdduizend in een paar maanden bijgekomen."
Het succes valt wel te verklaren, zegt hij. "Je gaat eigenlijk samen met je vrienden op pad en probeert dan te overleven op het eiland. Tussendoor gebeuren er constant grappige dingen." En dat maakt dat geen enkel potje hetzelfde is, zegt Roy. "Bij veel games speel je uiteindelijk het verhaaltje uit. Bij Fortnite niet. Dat kun je op zo veel verschillende manieren spelen."
"Je kunt bijvoorbeeld heel serieus spelen, maar ook heel erg gaan kloten. Andere spelers naaien of dansjes doen bijvoorbeeld." En dat dansje is bij voetbalfans ondertussen wel bekend. FC-Utrecht speler Yassin Ayoub vierde vorige week zijn doelpunt tegen Vitesse met een Fortnite-dansje.
Martin Verschoor (35) is de hoofdredacteur van het tijdschrift en de gamingwebsite Power Unlimited. Het succes van Fortnite komt vooral door het Battle Royale-principe, denkt hij. "Iedereen zag bijvoorbeeld op Twitch hoe leuk dat was bij de game Players Unknown Battleground. Maar daarvoor had je best een pittige pc nodig. Dus veel mensen konden het niet spelen."
Toen de gratis versie van Fortnite: Battle Royale kwam, wilden veel jongeren die daarom meteen spelen. "Én Battle Royale én gratis. Eén plus één is twee natuurlijk."
Vroeger was je helemaal het mannetje als je de nieuwste Nikes had. Nu ben je het helemaal als je de nieuwste skins hebt.
Het kan volgens Martin snel gaan met een nieuwe game. "Als veel mensen het op YouTube en Twitch spelen, gaat het hard." Als jongeren het er dan over hebben op het schoolplein, kun je moeilijk achterblijven, denkt hij. "Je kunt het met en tegen je vrienden spelen. Als twee van je vrienden het spelen, ga jij het natuurlijk ook doen."
De ontwikkelaar, Epic Games, verdient goed aan die hype. De game is gratis, maar de skins van de karakters waar je mee speelt niet. En voor veel jongeren is zo'n nieuwe outfit heel belangrijk. "Vroeger was je helemaal het mannetje als je de nieuwste Nikes had. Nu ben je het helemaal als je de nieuwste skins hebt."