Duinkerke dolblij met Dunkirk: betere publiciteit kan je niet wensen

time icon Aangepast
Dunkirk

"Het tij keert", zegt bevelhebber Bolton in de Hollywoodkaskraker Dunkirk. De Britten hebben de vloed nodig om de honderdduizenden in het nauw gedreven militairen per boot te evacueren uit het Franse Duinkerke, met ronkende Duitse bommenwerpers boven hun hoofd.

Een symbolische quote voor de film, de oorlog én voor het plaatselijke toerisme in Duinkerke. Dankzij de film keert ook in dat opzicht het tij.

We merken echt dat het toerisme in de lift zit.

Onno Ottevanger, VVV Duinkerke

"Er is nu veel meer belangstelling voor Duinkerke", zegt Onno Ottevanger van de VVV. "Uit landen waar we vroeger niets van hoorden, zoals de Verenigde Staten, Australië en Canada. We merken echt dat het toerisme in de lift zit."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Dankzij Dunkirk bloeit Duinkerke weer op

Duinkerke doet er zelf alles aan om zoveel mogelijk mensen te trekken. Zo zijn er speciale Dunkirk-tours in verschillende talen en is er een nieuw museum geopend. "We bieden een breed scala aan voor mensen die ofwel geïnteresseerd zijn in de film, ofwel in de geschiedenis", zegt Ottevanger.

Lokale ondernemers spelen er ook op in. Zo is een van de evacuatieboten omgebouwd tot restaurant.

Dat legt Duinkerke allemaal geen windeieren. "Alleen al de opnames hebben heel veel geld in het laatje gebracht. Veel plaatselijke bedrijven hebben gewerkt aan de decors, er waren zo'n 1500 figuranten en daardoor vloeide er al 9,5 miljoen euro in de plaatselijke economie."

We verwachten dat Dunkirk ons nog veel meer gaat opleveren.

Onno Ottevanger, VVV Duinkerke

Hoeveel Dunkirk het toerisme in Duinkerke uiteindelijk zal opleveren is niet te zeggen. "Maar we verwachten een veelvoud daarvan", zegt Ottevanger. "Denk alleen al aan de hotels en restaurants die op veel meer bezoekers kunnen rekenen."

Dat een filmlocatie een bedevaartsoord kan zijn voor de echte liefhebber is niet nieuw. Dagelijks genieten honderden toeristen van het parelwitte zand van Maya Beach in Thailand, bekend van The Beach. De natuur in Nieuw-Zeeland werd een populaire bestemming dankzij The Lord of The Rings. Andere voorbeelden zijn Brugge (In Bruges), Los Angeles (Sunset Boulevard), de Trevifontein in Rome (La Dolce Vita) en nog vele anderen.

Filmtoerisme heb je ook in Nederland. Zo maken toeristen graag een foto op het wereldberoemde bankje aan de Leidsegracht uit de film The Fault in Our Stars, komen er zelfs uit Duitsland fans van New Kids voor een kipknots of een gefrituurde bounty naar de snackbar in Maaskantje, en is ook dankzij enkele opnames voor Dunkirk ons eigen vissersdorp Urk (Dunk-Urk) een hotspot voor de liefhebber.

Duinkerke ziet Dunkirk als een geschenk. "Dit is natuurlijk de beste publiciteit die je je kunt wensen", zegt Ottevanger. "Dat de film in de hele wereld de naam van jouw stad draagt, beter wordt het niet."

"En het is meer dan een hype", zegt Ottevanger. "Het zal een duurzaam effect hebben, dat hebben we ook al bij andere films gezien. Dit kan echt jaren duren. Dus Hollywood, bedankt."